Vroegste sterren
Zo zagen de eerste sterren er mogelijk uit.
© N.R.Fuller, National Science Foundation
Heelal - Sterren

Astronomen vinden eerste sterren van het heelal

Na een intensieve, jarenlange zoektocht heeft een onderzoeksteam sporen gevonden van de allereerste sterren in het heelal. De ontdekking verandert hun kijk op de begintijd van het universum.

Het heelal ontstond waarschijnlijk met een gigantische explosie. Maar daarna werd het stil ... heel stil.

Volgens de theorieën van astrofysici was het heelal tot een kleine 200 miljoen jaar na de oerknalvolledig in duisternis gehuld. Pas daarna kwamen de waterstofatomen dicht genoeg op elkaar te zitten om ervoor te zorgen dat de fusieharten van de eerste sterren begonnen te kloppen.

En nu heeft een team van astronomen sporen gevonden van de allereerste sterren, die circa 13,5 miljard jaar geleden ontstonden.

Sterren zijn onzichtbaar

Het team deed de sensationele vondst met behulp van de EDGES-telescoop: een radiotelescoop ter grootte van een eettafel, die veranderingen in golflengten van licht en straling kan opvangen.

EDGES-telescoop in Australië

Zelfs de grootste telescopen zijn niet krachtig genoeg om het licht van oude, verre sterren te kunnen zien. Daarom zochten de astronomen naar sporen die de sterren hebben achtergelaten.

Voor dat doel is de kleine radiotelescoop perfect geschikt. Hij meet de zogeheten roodverschuiving in de kosmische achtergrondstraling, die de golflengten van de straling laat zien.

Koud in het jonge heelal

Volgens wetenschappelijke theorieën moet de roodverschuiving van de eerste sterren een golflengte van 21 centimeter hebben, en de recent ontdekte sterrensporen hebben precies die lengte.

De eerste onderzoeken, die zijn gepubliceerd in Nature, duiden erop dat het jonge heelal veel kouder was dan verwacht en dat de vroegste sterren een blauw licht uitstraalden.