De lasertechnologie kan sondes ver weg sturen en nieuwe ruimtetelescopen een heel eind van onze planeet brengen om nog verder het heelal in te kijken.
Maar voorlopig richten de Canadese ingenieurs zich op de ontwikkeling van de nieuwe lasertechnologie om de reistijd naar Mars een stuk korter te maken.
Met een kortere en snellere reis naar Mars hoeven de astronauten zich niet zo lang te vervelen, en het zal ook nog eens beter zijn voor hun gezondheid.
In de gewichtloze toestand onderweg naar de Rode Planeet verzwakken botten en spieren, en een lang verblijf ver van het aardmagnetisch veld, dat ons beschermt tegen de schadelijke kosmische straling, verhoogt de kans op kanker.
Hoe korter de tijd die astronauten in de ruimte doorbrengen, hoe kleiner dus de kans dat ze ziek worden door straling.
De wetenschappers zullen laserlicht echter niet gebruiken om satellieten te lanceren – ze willen ruimtevaartuigen die door traditionele raketten in een baan om de aarde gebracht zijn, een zetje geven.
Het plan is om een sterke laserstraal rechtstreeks op een spiegel of reflector aan het Marsvaartuig te richten.
De spiegel leidt het laserlicht dan naar een kamer, die gevoed wordt met een constante stroom waterstofgas.
Als het gas opwarmt, zet het uit en schiet het hard uit een straalpijp. Zo krijgt het ruimteschip meer snelheid.
De laserstraal hoeft het ruimteschip maar een uur te raken om de snelheid tot wel 50.000 km/h te verhogen.
Volgens de wetenschappers is deze methode, laserthermische voortstuwing geheten, de toekomst van de ruimtevaart.
De natuurkunde achter de aandrijving van raketten wordt bepaald door de derde wet van Isaac Newton, die deze bijna 350 jaar geleden formuleerde.
De wet stelt dat er voor elke actie een gelijke en tegengestelde reactie is.
Wanneer de motoren van een raket uitlaatgassen naar achteren schieten via een straalpijp, beweegt de raket met een gelijke kracht in de tegenovergestelde richting van de gassen: naar voren.
De versnelling van de raket hangt er vooral vanaf hoe hoog de temperatuur van de uitlaatgassen in de verbrandingskamer van de motoren is.
Hoe hoger die temperatuur van de gassen, hoe harder ze achteruit schieten en hoe meer het vaartuig versnelt.
In gewone raketmotoren komt de verbrandingstemperatuur gewoonlijk uit op circa 3200 °C.
Doordat de gebundelde laserstralen de uitlaatgassen van de raket veel efficiënter verhitten, is de verbrandingstemperatuur in de laserthermische motoren volgens de onderzoekers wel 40.000 °C.
Daardoor kan de reistijd flink verkort worden, en bij dezelfde reistijd als eerst kan het laservaartuig wel 10 keer zo veel lading per kilo brandstof vervoeren.
Lasersystemen leveren energie
Met deze veelbelovende nieuwe lasertechnologie kunnen vele kleine lasers als één grote werken, waarmee het visioen van snelle Marsreizen zomaar werkelijkheid zou kunnen worden.
Aan de University of California in de VS en aan de National University van Australië werken natuurkundigen nu aan lasersystemen die bestaan uit enorme bundels van goedkope en precieze lasers waarbij infrarood laserlicht gevormd en versterkt wordt in optische vezels.
De natuurkundigen hopen dat straks duizenden of miljoenen lasers als één enorme laser gaan werken – elektronisch aangestuurd, zodat de laserstraal steeds op het ruimtevaartuig gericht is.
De wetenschappers maken gestage vorderingen en technologisch gezien zou er geen beletsel moeten zijn om dit doel binnen afzienbare tijd te bereiken.
Een lasersysteem van 10 x 10 meter – ongeveer de grootte van een half tennisveld – zou voldoende moeten zijn om de energie te leveren die nodig is om mensen snel naar Mars te brengen.
De ingenieurs hebben alleen gerekend op de heenreis, en de thuisreis vanaf Mars zal waarschijnlijk op de ouderwetse en wat langzamere manier met chemische raketmotoren moeten gebeuren.
Althans, tot er een behoorlijke Marsbasis met voldoende energievoorziening is en er ook een laserinstallatie op Mars gebouwd kan worden. Dan kan de energie van de lasers gebruikt worden om zowel inkomende vaartuigen af te remmen als uitgaande te versnellen.
Lasersystemen kunnen ruimteveren met een vaste snelheid heen en weer schieten tussen de aarde en Mars, maar de twee planeten moeten dan wel dicht bij elkaar staan in hun respectievelijke banen rond de zon.
De VS en China hebben al plannen om in de loop van de jaren 2030 mensen naar Mars te sturen, maar lasers komen daar nog niet aan te pas.
Aanvankelijk zal de lange reis worden gemaakt door professionele astronauten, die vertrekken in gewone, goed geteste raketten. Pas wanneer Mars permanent is bewoond, is efficiënter vervoer nodig.
Elon Musk, hoofd van het ruimtevaartbedrijf SpaceX, heeft ambitieuze plannen: hij wil in 2050 een stad van een miljoen mensen op Mars gevestigd hebben.
Met dit in het achterhoofd vermoedt Andrew Higgins van het onderzoeksteam van de McGill University dat thermisch transport van mensen met behulp van laser in 2040 realiteit kan zijn.
Supertelescoop fotografeert exoplaneten
De nieuwe raketmotor zou ook gebruikt kunnen worden voor wetenschappelijke sondes die de verre uithoeken van het zonnestelsel moeten verkennen.
De twee verste planeten, Uranus en Neptunus, zijn niet meer bezocht sinds de jaren 1980, toen de Amerikaanse sonde Voyager 2 erlangs vloog.
Indertijd deden ze er 12 jaar over om van de aarde naar Neptunus te komen: een afstand van 4,5 miljard kilometer. Een sonde die door een laserthermische motor wordt afgevuurd, kan de reis in minder dan vijf jaar maken.
NASA’s Voyager 1 kwam tot dusver het verst, en deed 45 jaar over een afstand van 23 miljard kilometer. Maar een sonde met laseraandrijving die een ruimtetelescoop vervoert zou in enkele tientallen jaren een veel langere reis kunnen maken.
Aanvankelijk zullen de laserraketten echter op Mars gericht zijn.
En als de technologie werkelijkheid wordt, zullen waarschijnlijk veel meer mensen bereid zijn de 45-daagse reis naar onze dichtstbijzijnde planeet te maken, waarmee een nieuw interplanetair tijdperk voor de mens wordt ingeluid.