Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ruimtecapsule begint lijndienst: Onderzoekers zoeken kuur tegen kanker

NASA en SpaceX zetten een lijndienst naar het internationale ruimtestation ISS op. Een geweldige bijkomstigheid: uniek onderzoek kan tot nieuwe kankertherapieën leiden.

In de nacht van zondag op maandag is een ruimteraket opgestegen vanuit het Kennedy Space Center in Florida, VS.

Hier zet de eerste Dragon-ruimtecapsule met een wetenschappelijk doel koers naar het internationale ruimtestation ISS, na een geslaagde, bemande testvlucht in mei.

Met de missie – Crew-1 geheten – gaan NASA en SpaceX hard op weg naar hun gezamenlijke doel: frequente lanceringen vanaf Amerikaanse bodem. Dat maakt de weg vrij voor meer uniek onderzoek aan boord van het ISS, waaronder het zoeken naar een nieuwe kankertherapie.

Volg de reis van de ruimtecapsule naar het ISS hier:

• LANCERING: Om 01:47 in de nacht van zondag op maandag 16-11 vanaf Cape Canaveral in Florida.
  • SCHEIDING: Na 2,5 minuut laat de eerste trap van de Falcon-9-raket los en na 6 minuten de tweede.
  • VLIEGTUIG: Het duurt in totaal 27 uur om het ISS in te halen, dat rond de aarde draait met 27.000 km/h.
  • AANKOMST: De koppeling aan het ISS staat gepland voor dinsdagochtend 10.20 uur Europese tijd.

Tumoren groeien ook in de ruimte

De herbruikbare ruimtecapsule met de naam Resilience zal naar verwachting op zondag om 01.49 uur vertrekken vanaf een Falcon 9-ruimteraket.

In ruim acht uur tijd stijgt de capsule tot 400 kilometer hoogte en koppelt hij zich vast aan het ISS, waarna de vier astronauten Michael Hopkins, Victor Glover, Shannon Walker en Soichi Noguchi voor het eerst in de geschiedenis van het ruimtestation het aantal inzittenden op zeven brengen.

Ontmoet de 4 astronauten die naar het ISS gaan:

De extra handen verdubbelen de tijd die is gereserveerd voor onderzoek op het ISS.

Omdat het ruimtestation een constante vrije val rond de aarde maakt – en dus in een gewichtloze toestand is – kunnen de onderzoekers de processen onderzoeken waardoor bijvoorbeeld cellen, planten en moleculen zich ontwikkelen zonder de zwaartekracht.

Onderzoekers leggen de voordelen van microzwaartekracht uit:

Door de locatie van het ruimtestation is dit het enige lab waar langdurig onderzoek naar microzwaartekracht kan plaatsvinden. En dat kan een sleutel zijn om het raadsel van kanker op te lossen.

Zo onderzoeken astronauten op het ISS momenteel een innovatief type therapie voor leukemie. Die maakt gebruik van bepaalde moleculen, mRNA geheten, die in menselijke cellen fungeren als een sjabloon om eiwitten te produceren.

In de proef op het ISS moeten speciaal ontworpen mRNA-moleculen uitwijzen of ze onderscheid kunnen maken tussen gezonde cellen en kankercellen, en daardoor de natuurlijke afweer tegen tumoren kunnen activeren.

De behandeling heeft al veelbelovende resultaten opgeleverd, maar in de ruimte woekeren kankercellen sterker dan bij normale zwaartekracht.

Uit de tests op het ISS kan precies blijken welke mRNA-moleculen leukemie het beste bestrijden, wat kan leiden tot een veilige en goedkope kankertherapie.

Astronauten en onderzoeksapparatuur gaan naar het ISS in de Dragon-ruimtecapsule, die, net als de Falcon 9-draagraket zelf, kan worden hergebruikt.