© Nasa

China stort zich in de jacht op zwarte gaten

Vanaf 2025 moet een nieuwe ruimtetelescoop China aan kop brengen op het gebied van het onderzoek naar de zwaarste objecten van het heelal. Ook de vraag waaruit neutronensterren bestaan, kan hierdoor waarschijnlijk worden beantwoord.

2 september 2018 door de redactie

Een nieuw, ambitieus project moet China aan kop brengen op het gebied van ruimteonderzoek.

Het nationale centrum voor ruimteonderzoek heeft plannen gepubliceerd voor de lancering van een ruimtetelescoop die het heelal gaat bestuderen in het röntgengolflengtegebied.

© Université de Genève

De telescoop wordt een opvolger van twee röntgentelescopen die op dit moment al rond de aarde cirkelen: de Chandra van NASA en de XMM-Newton van de ESA, die beide in 1999 zijn gelanceerd.

Telescoop zoekt dichterbij

Die twee telescopen bestuderen voornamelijk verschijnselen op grote afstand als de vorming van sterren en sterrenstelsels. De Chinese eXTP zal zich richten op nabije objecten.

Zo moet hij neutronensterren gaan onderzoeken om erachter te komen of die echt uit neutronen bestaan, of dat de druk zo hoog is dat ook de neutronen uiteen worden gereten tot hun kleinere deeltjes, quarks.

Inzicht in extreme fysica

Projectleider Lu Fangjun hoopt ook zwarte gaten op te sporen en te onderzoeken, het liefst zwarte gaten die met elkaar versmelten.

Maar alle metingen moeten inzicht geven in de fundamentele fysica die bepaalt hoe materie zich gedraagt onder extreme omstandigheden die we op aarde niet kunnen nabootsen.

Röntgentelescoop EXTP

• Stijgt volgens de planning in 2025 op.
  • 200 onderzoekers uit 20 landen zijn betrokken bij het grote project.
  • De kosten zijn beraamd op circa 375 miljoen euro.

Ga zelf op ontdekking

Als je niet kunt wachten om zelf op ontdekking te gaan in het wonderbaarlijke heelal, hebben wij het ultieme startpakket voor jou:

• Een professionele verrekijker om mee op ontdekking in het zonnestelsel te gaan.
  • 12 nummers van Wetenschap in Beeld, waarin je leest wat je in de gaten moet houden. Je kunt de verrekijker later dit jaar bijvoorbeeld richten op het sterrenbeeld Orion om de rode supergigant Betelgeuze te zien – het is misschien je laatste kans, want hij zal binnenkort ontploffen als supernova.