James Webb telescoop Melkweg

Ruimtetelescoop James Webb: bekijk hier de nieuwste foto’s van het heelal

NASA & Shutterstock
Zuilen der Schepping
© NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

Grootste ruimtetelescoop ter wereld legt Zuilen der Schepping vast

Een van de meest iconische ruimtefoto’s ooit komt van de Hubble-telescoop, die in 1995 de ‘Zuilen der Schepping’ vastlegde.

Het zijn fenomenale zuilen van interstellair gas en stof op circa 6500 lichtjaar van de aarde in een deel van de Adelaarsnevel of Messier 16 waar sterren ontstaan.

En nu heeft onze krachtigste oog in de ruimte, de James Webb-telescoop, een nieuwe, adembenemende versie van het gebied vastgelegd, heeft NASA zojuist bekendgemaakt.

• De hoofdspiegel van de James Webb-telescoop vangt infrarood licht op, dat makkelijker door de dichte zuilen van waterstof, stof en stikstof heen dringt en de jonge sterren achter het stof zichtbaar kan maken.
  • Ter vergelijking: de Hubble gebruikt ultraviolet en zichtbaar licht, wat een ondoorzichtiger beeld oplevert. Zie hier een vergelijking met de Hubble-foto.

Bekijk de nieuwe afbeelding op ware grootte door op deze link te klikken.

© NASA, ESA, CSA, STScI / Image processing: Joseph DePasquale (STScI)

Webb toont ons de lichtringen van Neptunus

Woensdag 21 september 2022

Voor het eerst in tientallen jaren is het gelukt zo’n duidelijk beeld te krijgen van ijsreus Neptunus.

De James Webb-telescoop is erin geslaagd de ringen van Neptunus perfect in beeld te brengen, en de foto’s laten nieuwe details zien over de mysterieuze stormen van de planeet.

NASA zelf noemt het de ‘duidelijkste foto van de ringen van de planeet in meer dan 30 jaar’.

Nieuwe foto van de Orionnevel

Een klein deel van de Orionnevel, vastgelegd door de infraroodcamera’s van de James Webb-telescoop. Meer dan 700 sterren bevinden zich in de nevel en er komen er nog meer bij.

© NASA, ESA, CSA, Data reduction and analysis : PDRs4All ERS Team; graphical processing S. Fuenmayor

Op foto’s van de Orionnevel staan pasgeboren sterren

Maandag 12 september 2022

Met het scherpste beeld van de Orionnevel ooit geeft de ruimtetelescoop James Webb ons een kijkje in de nevel.

Op de foto staat onder meer een dikke, bruine balk van gas en stof. In het midden daarvan is de ster θ2 Orionis A duidelijk zichtbaar. Dankzij deze foto kunnen wetenschappers zeer jonge sterren nu nog gedetailleerder bestuderen.

© NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Tarantulanevel leert ons iets over levenscyclus van sterren

Dinsdag 6 september 2022

Zeer jonge sterren piepen uit de nevel tevoorschijn en op de achtergrond zijn verre sterrenstelsels te zien. Dit is het nieuwste beeld van de Tarantulanevel van de ruimtetelescoop James Webb.

Voor astronomen is de Tarantulanevel een bekend gebied, met veel nieuwe en jonge sterren die zich nog aan het vormen zijn.

De wetenschappers zijn zeer enthousiast over de nieuwe beelden en gegevens van de ruimtetelescoop, want nu kunnen ze meer inzicht krijgen in het leven van sterren, schrijft NASA.

Illustration af exoplanet WASP-39 b

Illustrasjon av eksoplaneten WASP-39 b som forskere mener den kan se ut.