Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

map of dark matter
Heelal

Wat zit er in het heelal?

Het heelal zit vol sterren, planeten en gasnevels, dat is duidelijk. Maar uit veel berekeningen blijkt dat er nog iets anders moet zijn, iets wat we niet kunnen zien. Wat is dat?

Wat weten we?

Als je het licht van verre sterrenstelsels analyseert, blijkt dat het onderweg naar de aarde meer wordt afgebogen dan verwacht. De zwaartekracht van de stelsels waar het licht langskomt, is te klein om het licht zo sterk af te buigen.

Daarom nemen astronomen aan dat er donkere materie bestaat, die de ontbrekende zwaartekracht levert. Verder dijt het heelal nog steeds sneller uit, en daar is een afstotende kracht voor nodig, die donkere energie is gedoopt.

De energie die er moet zijn, kunnen we omrekenen tot massa, dankzij Einsteins beroemde vergelijking: E = mc2. Hierdoor weten we vrij precies welk deel van het heelal uit donkere materie en donkere energie bestaat. Maar we weten nog niet waar deze componenten uit bestaan. De donkere materie zou kunnen bestaan uit lichtzwakke objecten, neutrino’s of bijzondere deeltjes (wimps).

Krijgen we antwoord?

Voor de donkere materie zoeken we grote en zware deeltjes die de extra zwaartekracht kunnen leveren. In het laboratorium worden wel eens nieuwe deeltjes gevonden; het project heeft dus een redelijke kans van slagen.

Donkere energie is lastiger, en we hebben in feite geen idee wat het is. Het zoeken wordt bemoeilijkt doordat het ingewikkeld is om te meten hoe de uitdijing van het heelal versnelt