Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Planetoïden brachten het leven naar de aarde

De ruggengraat van het DNA-molecuul kan zijn ontstaan in de ruimte. Planetoïden hebben de verbindingen hierheen gebracht – en wie weet waar nog meer naartoe.

Het element fosfor is van vitaal belang voor het leven op aarde.

Fosfor zit in onze celmembranen, helpt alle cellen in leven te houden en vormt de ruggengraat van het DNA. Zonder fosfor zou het leven zoals wij het kennen dus niet bestaan.

Maar fosfor is alleen geschikt voor de bouwstenen van het leven als het voorkomt in fosfaat, fosforzuur en andere in water oplosbare verbindingen.

De ruggengraat van het leven

Je lichaam bevat circa 1 kilo fosfor, dat onder andere je cellen en DNA bijeenhoudt.

• Zwarte pijl: Het celmembraan is opgebouwd uit fosforverbindingen.
  • Rode pijl: De energie van de cel komt uit mitochondriën in de vorm van het molecuul ATP, dat fosfor bevat.
  • Blauwe pijl: Erfelijk materiaal in chromosomen en DNA-strengen wordt bijeengehouden door fosforverbindingen.

Bouwstenen van het leven uit gif ontstaan

Wetenschappers hebben geen idee waar dergelijke verbindingen vandaan komen, maar scheikundigen van de universiteit van Hawaï in de VS hebben aangetoond dat fosformoleculen in de ruimte kunnen ontstaan, waarna kometen en planetoïden ze mogelijk naar de aarde hebben gebracht.

Planetoïden bevatten het molecuul fosfaan, een fosforverbinding die giftig is voor levende organismen.

Als fosfaan in de ruimte kan worden omgezet in fosfaat en fosforzuur, is het waarschijnlijk dat de stoffen met planetoïden mee zijn gelift naar de aarde.