Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Heelal - Oerknal

Wetenschappers van CERN doen belangwekkende oerknalontdekking

Een zoektocht van 20 jaar naar een methode om antimaterie te analyseren is voorbij. Daarmee hebben wetenschappers een grote stap gezet op weg naar een volledig begrip van de oerknal en het ontstaan van het heelal.

Een team wetenschappers van CERN is er voor het eerst ooit in geslaagd om antimaterie door te lichten en zo een concrete, spectroscopische meting uit te voeren van niets minder dan het fundament van het heelal.

Antimaterie is volgens de natuurkunde een voorwaarde voor de oerknal, want zonder antimaterie kan een oneindig heelal vol materie niet uit het niets zijn ontstaan.

Zonder antimaterie zouden we niet bestaan

De oerknaltheorie is tot dusver onmogelijk te bewijzen.

Als alle materie in het heelal uit het niets ontstaan is, moet er precies evenveel antimaterie bestaan. In principe moet er een anti-atoom zijn voor elk atoom in het hele heelal.

Tot nu toe had alleen niemand enig idee waar al deze antimaterie zich bevindt, maar als de elementaire theorieën over het heelal steek houden, moét het wel bestaan, en de eigenschappen van de anti-atomen moeten tegengesteld zijn aan die van de bekende atomen.

Revolutionaire analyse stelt niet teleur

En hier komen de zojuist gepubliceerde resultaten van een spectroscopische analyse van anti-waterstof door het ALPHA-project van CERN om het hoekje kijken.

Antiwaterstof is de antimaterie van het eenvoudigste atoom, waterstof, en waar waterstof uit één elektron en één proton bestaat, bestaat antiwaterstof uit één positron en één antiproton.

Uit de resultaten, die beschreven zijn in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Nature, blijkt dat antiwaterstof zich precies zo lijkt te gedragen als waterstof. Die conclusie steunt de bestaande natuurkundemodellen.

Het hoogtepunt van 20 jaar onderzoek

Wetenschappers kennen antiwaterstof al sinds 1990, maar tot nu toe was het grote probleem van het onderzoek naar antimaterie dat materie en antimaterie onder geen beding samen kunnen bestaan.

Als ze bij elkaar komen, heffen ze elkaar meteen op en worden ze beide omgezet in pure energie.

Daarom was het analyseren en observeren van antimaterie al 20 jaar een belangrijk, maar naar het leek onhaalbaar doel van natuurkundigen.

'Dit betekent dat we ons nu kunnen richten op het uitwerken van concrete methoden om antimaterie nauwkeurig te kunnen meten. Dit is een mijlpaal, het is het voorlopige hoogtepunt van 20 jaar keihard werk binnen dit vakgebied,' aldus professor Jeffrey Hangst van de Deense universiteit van Aarhus, die de ALPHA-groep van CERN leidt.