Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Oerknal

Het begin van het heelal

De oerknal is de meest aannemelijke verklaring voor het ontstaan van het heelal bijna 14 miljard jaar geleden. De oerknaltheorie geeft ons een idee over het ontstaan en de ontwikkeling van het heelal zoals we dat nu kennen. Maar wat is de oerknal, en hoe is hij zelf ontstaan? Was er iets in het heelal vóór de oerknal of was er ‘niets’? De oerknal is voor vrijwel iedereen één groot raadsel. Wetenschap in Beeld helpt je verder en leert je meer over het fascinerende begin van de kosmos.

Wat was er vóór de oerknal?

Wat is de oerknal?

De oerknal is een theorie over het ontstaan van het heelal bijna 14 miljard jaar geleden vanuit een extreem volgepakte, hete klomp energie en materie. Tijdens de oerknal breidde die klomp zich met een onvoorstelbaar grote kracht en snelheid uit, waardoor ruimte, tijd en het heelal zoals we dat nu kennen werden gevormd. De sterrenstelsels, planeten en alle onderdelen van het heelal ontstonden door de oerknal, en de oerknaltheorie draagt bij aan de verklaring van de ontwikkeling van het heelal sinds het begin.

Before big bang

Wat was er vóór de oerknal?

De oerknaltheorie zegt niets over wat er was voordat het heelal werd gevormd.

Het begrip ruimte ontstond pas met de oerknal, en het begrip tijd heeft geen betekenis zonder ruimte – want zonder fysieke veranderingen zijn ogenblikken niet van elkaar te onderscheiden.

En als de tijd met de ruimte ontstond na de oerknal, was er vóór de oerknal dus ‘niets’