In de lagere luchtlagen kan airglow golfstructuren vormen.

© Y. Beletsky (LCO)/ESO

Nachthemel gloeit na van intense zonnestraling

Vannacht gloeit de sterrenhemel rood en groen op – een teken dat de moleculen van de atmosfeer aan het herstellen zijn van het bombardement van zonnestralen.

5 november 2018 door Jesper Grønne

Het lichtverschijnsel airglow – luchtgloed – is een ijle, lichtgevende laag aan de horizon die verschillende kleuren kan hebben.

Onder gunstige omstandigheden is het verschijnsel met het blote oog te zien. Airglow treedt op doordat de intense straling van de zon gedurende de dag luchtmoleculen opbreekt.

Wanneer de moleculen ’s nachts weer samengaan, geven ze een zwakke, vaak groenige of roodachtige, gloed af, waardoor de nachtelijke hemel nooit helemaal zwart is.

Moleculen geven verschillende kleuren

Groene airglow komt van zuurstof op circa 80 kilometer hoogte.

Op zo’n 95 kilometer produceert zuurstof een zwakke blauwe gloed, en op 200 à 300 kilometer hoogte rood licht.

Naar onderen toe, op 80 à 90 kilometer hoogte, kunnen moleculen van zuurstof en waterstof ook een rode kleur geven. Natrium veroorzaakt gelige airglow.

Zo ga je te werk

• Om airglow te zien zoek je op 7 november met nieuwe maan een donker plekje op. Ga bijvoorbeeld een uur na zonsondergang naar buiten en je kunt het verschijnsel de hele nacht zien.

• Airglow zie je meestal op een hoogte van circa 20 graden boven de horizon. Door de schuine invalshoek kijk je door een dikkere laag airglow dan wanneer je recht omhoog kijkt.

• Om airglow te fotograferen belicht je je foto lang, bijvoorbeeld 30 seconden. De camera vangt veel meer licht op dan het oog en geeft kleuren en structuren ook beter weer.

Kijk verder

Ben jij geïnteresseerd in alles wat met het heelal te maken heeft? In elk nummer van Wetenschap in Beeld kun je meer lezen over de wonderen van de kosmos. En nu hebben we een prachtige aanbieding voor je:

• 12 nummers van Wetenschap in Beeld
  • Plus The Ultimate Universe Box t.w.v. € 60

Voor maar € 59,95. Grijp nu je kans!