Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Heelal - Leven op andere planeten

Wetenschap: Venus was wellicht bewoonbaar

Hij staat bekend als de 'kwaadaardige tweelingplaneet van de aarde' met zijn barre atmosfeer en gloeiend hete oppervlak. Maar een groep wetenschappers heeft nu aanwijzingen gevonden dat Venus hoogstwaarschijnlijk bewoonbaar was, net als de aarde nu.

Bijtende zwavelregens, een atmosferische druk die je botten verbrijzelt en een oppervlaktetemperatuur van zo'n 462 °C.

Venus ligt niet voor de hand als vakantiebestemming en staat dan ook bekend als een van de meest onherbergzame planeten in het hele zonnestelsel.

Maar als we een paar miljard jaar teruggaan in de tijd, was Venus waarschijnlijk een bewoonbare planeet met gematigde temperaturen, een koel briesje en zacht golvende zeeën, precies zoals we het van de aarde kennen.

Venus lijkt op de aarde

Dat denkt in ieder geval een groep wetenschappers van onder meer het Planetary Science Institute in Tucson in de VS.

Met behulp van een aantal nieuwe computergestuurde klimaatmodellen, die rekening houden met factoren als de lengte van de dag en de warmte van de zon, hebben ze ontdekt dat Venus tot circa drie miljard jaar geleden waarschijnlijk bewoonbaar was.

En ze zijn niet de enigen die er zo over denken. Al jaren vermoeden wetenschappers dat de planeet een zachtaardiger verleden kende doordat hij ongeveer even groot is als de aarde en grofweg uit hetzelfde soort gesteente bestaat.

Kans op leven

De recente simulaties blazen de speculaties over leven op de planeet nieuw leven in.

'Als de modellen kloppen, bestaat er een kans dat zich leven ontwikkeld heeft op Venus,' zegt Michael Way van het NASA Goddard Institute for Space Studies tegen Gizmodo.

Er is echter een voorbehoud: de nieuwe klimaatmodellen gaan ervan uit dat Venus altijd met dezelfde snelheid om de zon heeft gedraaid, en daar is nog geen bewijs voor.

Venusligt niet voor de hand als vakantiebestemming en staat dan ook bekend als een van de meest onherbergzame planeten in het hele zonnestelsel.

Venus lijkt op de aarde