Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Levensteken op Venus: Bacteriën vluchtten de wolken in

Fosfine geldt als een teken van leven, dus toen dit gas gevonden werd in de atmosfeer van Venus, trok het de aandacht. Misschien zocht het leven zijn toevlucht in de wolken toen het broeikaseffect de bodem onbewoonbaar maakte.

ESA/NASA & Shutterstock

Als we 2 miljard jaar terug in de tijd konden reizen en onze buurplaneet Venus konden bezoeken, zouden we ons er thuisvoelen. Mogelijk was er zelfs biologisch leven aan de oppervlakte.

Sindsdien is Venus door miljoenen jaren van klimaatveranderingen in een brandende hel veranderd, wat hem de bijnaam ‘de boze tweeling van de aarde’ opgeleverd heeft.

Maar misschien zocht het leven een veilig heenkomen voor het sterke broeikaseffect. Onderzoekers van Cardiff University en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) denken dat dit het geval was.

Met zeer geavanceerde telescopen observeerden ze golflengten van het licht uit de atmosfeer van Venus die duiden op de aanwezigheid van moleculen van het gas fosfine in de wolken boven de planeet.

De onderzoekers stellen dat geen enkele bekende chemische of fysische reactie fosfine kan creëren in de gemeten concentraties – alleen biologisch leven zoals we het op aarde kennen kan dat.

Venus vs. de aarde

De teamleden waren overrompeld door deze sensationele ontdekking, vertelt de onderzoeksleider, astronoom Jane Greaves.

Ze zochten namelijk niet naar leven op de buurplaneet toen ze de atmosfeer onder de loep namen, maar vonden er desondanks tekenen van in de hogere luchtlagen.

Het team wijst erop dat Venus waarschijnlijk ooit een aardeachtige planeet met water en een aangename oppervlaktetemperatuur was.

Een op hol geslagen broeikaseffect kan echter eventueel leven aan de oppervlakte gedwongen hebben zich aan te passen aan de nieuwe levensomstandigheden, dat dan de wolken in vluchtte om te overleven.

Wolken zijn wellicht bewoonbaar

Half september 2020 zijn astronomische kringen in rep en roer. Op internet worden sociale media overspoeld met berichten over de nieuwe, baanbrekende ontdekking op Venus.

Het onderzoeksresultaat is al snel wereldnieuws, want Venus, dat 40 miljoen kilometer dichter bij de zon staat dan de aarde, lijkt geen voor de hand liggende plaats om naar sporen van leven te zoeken.

Als je op de bodem van Venus zou staan, zou je verbranden door de temperatuur van rond de 465 °C en worden samengeperst onder een druk die je hier op aarde vindt op bijna een kilometer diepte in zee.

De atmosfeer van Venus bestaat vooral uit CO2, stikstof en wolken met zwavelzuur. Maar in de hogere luchtlagen van de planeet worden de omstandigheden plotseling veel milder dan aan de oppervlakte – en kunnen ze misschien zelfs leven ondersteunen, zoals bacteriën.

20 °C is de temperatuur in het deel van de atmosfeer waarin mogelijk leven was.

In de dichte bewolking op 48-60 kilometer hoogte is er een potentieel bewoonbare zone, waar de temperatuur op 0-100 °C ligt.

En in een gebied daarvan dat de onderzoekers nader hebben bestudeerd, is het ongeveer 20 °C bij een druk van 1 bar – en dat lijkt erg op de omstandigheden hier op aarde.

Al in 1967 opperde de beroemde astronoom Carl Sagan dat microben in de atmosfeer van Venus zouden kunnen leven, ondanks de barre levensomstandigheden.

Leven laat sporen na in zonlicht

De wetenschappers richtten de James Clerk Maxwell-telescoop op Hawaï in de richting van Venus om de atmosfeer te onderzoeken. Als de zonnestralen door de gassen van de atmosfeer vallen, worden de golflengten van het licht geabsorbeerd door verschillende moleculen.

Zo laten de gasmoleculen hun ‘vingerafdruk’ achter. En zuurstof heeft bijvoorbeeld een andere vingerafdruk dan methaan of fosfine.

Door meerdere golflengten af te lezen zien de onderzoekers de aanwezigheid van verschillende moleculen als gaten in het zogeheten spectrum.

Toen Jane Greaves de eerste tekenen van fosfine ontwaarde in de data van de James Clerk Maxwell-telescoop, stond ze versteld, en daarna wilde ze de ontdekking alleen maar bevestigen.

Bacteriën leven lekker in de wolken

Volgens wetenschappers kan fosfine zijn gevormd door bacteriën die leven en sterven in een bewoonbare gordel in de atmosfeer van Venus.

Ken ikeda & Shutterstock

Een deel van de atmosfeer is bewoonbaar

Venus is constant gehuld in een dicht wolkendek, dat warmte vasthoudt. Aan de oppervlakte is het rond de 465 °C heet, maar in een strook op 48 tot 60 kilometer hoogte bedraagt de temperatuur nog maar 0-100 °C, en hier kan leven mogelijk gedijen.

Ken ikeda & Shutterstock

De wind blaast de sporen omhoog

In de nevel onder de bewoonbare gordel zweven kleine sporen in de lucht, die door de wind verder omhoog worden geblazen. De sporen werken als zogeheten condensatiekernen: deeltjes waarop waterdamp neerslaat.

Leven ontkiemt in druppels

In de potentieel bewoonbare gordel van de atmosfeer, met een druk en temperatuur als op aarde, worden de sporen omsloten door druppeltjes. Daarin kunnen ze ontkiemen en een metabolisme ontwikkelen – ze worden bacteriën.

Ken Ikeda & Shutterstock

Druppels dalen af en verdampen

Als de druppels groot genoeg zijn, trekt de zwaartekracht ze naar beneden. Door de warmte onder in de atmosfeer verdampen de druppels en worden de bacteriën weer sporen in de nevel net onder de bewoonbare gordel.

Ken Ikeda & Shutterstock

De onderzoekers konden een andere telescoop gebruiken, de ALMA in Chili, die gevoeliger is. Ook de ALMA vond een dip bij een golflengte van precies 1,123 millimeter – de vingerafdruk van fosfine.

De wetenschappers berekenden dat er ongeveer 20 fosfinemoleculen op 1 miljard moleculen in de atmosfeer zijn– op aarde wordt de fosfineconcentratie zelfs geteld in biljoensten, ofwel 1000 miljardsten.

Recent onderzoek betwijfelt echter of het gehalte op Venus inderdaad zo hoog is, aangezien er een statistische onzekerheid is verbonden aan de berekeningen.

Het stinkende en giftige gas is volgens Jane Greaves de kwade neef van ammoniak. Ammoniak bestaat uit een stikstofatoom en drie waterstofatomen, en fosfine is net zo opgebouwd, maar met een fosforatoom in plaats van stikstof.

Hier op aarde kan fosfine industrieel worden vervaardigd, maar het wordt ook van nature door bacteriën in een zuurstofvrije omgeving gevormd.

Daarmee is fosfine dus een zogeheten biomarker, een teken van biologisch leven, en aangezien er geen fosfinefabrieken op Venus zijn, werd het de onderzoekers al snel duidelijk dat de ontdekking van het gas in de atmosfeer van Venus zeer interessant is.

Vulkaan Dallol in Ethiopië

Het landschap rond de vulkaan Dallol in Ethiopië is bedekt met zwavel. Hier leven bacteriën in water met circa 5 procent zuur – de zuurste omgeving op aarde waar leven is gevonden.