Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

NASA-illustratie van gas- en ijsgeisers op Enceladus, met daarboven de sonde Cassini.

© NASA/JPL-Caltech / Illustration
Heelal - Leven op andere planeten

Alle voorwaarden voor leven gevonden op Saturnusmaan

NASA heeft bekendgemaakt dat er waterstofmoleculen zijn gevonden op de kleine oceaanmaan Enceladus van Saturnus. Dat betekent dat voor het eerst alle drie de basisvoorwaarden voor leven zijn gevonden buiten de aarde.

‘Nooit eerder waren we zo dicht bij de vondst van een plek met ingrediënten die nodig zijn voor een leefbaar milieu.’

Thomas Zurbuchen van NASA, die onlangs de vondst van moleculair waterstof op de Saturnusmaan Enceladus bekendmaakte, is glashelder over het belang van deze ontdekking.

Alle voorwaarden voor leven

Met de vondst van waterstofmoleculen in de gas- en ijsgeisers op Enceladus beschikt de kleine oceaanmaan over alle drie de basisvoorwaarden voor leven: vloeibaar water, een energiebron en de chemische bouwstenen.

De waterstofmoleculen, die zijn gedetecteerd door de sonde Cassini, vormen het definitieve bewijs dat de oceaan onder het ijs van Enceladus een bron van chemische energie bevat. Alleen daarmee kunnen microben van waterstof en kooldioxide methaan maken, dat een basis vormt voor leven zoals we dat op aarde kennen.

‘De bevestiging dat de chemische energie die nodig is voor het ontstaan van leven aanwezig is in de oceaan van een kleine maan van Saturnus is een belangrijke mijlpaal in onze zoektocht naar leefbare planeten,’ aldus Linda Spilker, Cassini-wetenschapper bij NASA JPL.

In 2014 en 2016 nam de Hubbletelescoop vergelijkbare gas- en ijsgeisers waar op de maan Europa van Jupiter.