Adelaarsnevel

De Adelaarsnevel, hier gefotografeerd door de Hubbletelescoop, is maar een deel van een veel grotere nevel.

© NASA, JEFF HESTER, AND PAUL SCOWEN (ASU)

Gigantische nevel brengt sterren voort

Ontelbare kosmische reuzen begonnen hun leven als brokken stof en gas in de zuilen van de Adelaarsnevel. Maar de zuilen bestaan misschien niet meer. Volgens sommige onderzoekers zijn ze 6000 jaar terug vervlogen, maar heeft het licht van de ramp ons nog niet bereikt.

6 september 2018 door Jesper Grønne

Enorme zuilen van gas en stof, 50 biljoen kilometer hoog.

De Adelaarsnevel in het sterrenbeeld Slang is een sterrenkraamkamer, en lijkt waarschijnlijk op de plek waar ons eigen zonnestelsel 4,567 miljard jaar geleden werd gevormd.

De zuilen van de Adelaarsnevel bestaan voornamelijk uit waterstof en stikstof, de groene tinten op de unieke foto van de Hubbletelescoop.

Blauwe kleuren op de foto duiden op zuurstof, en rode kleuren op zwavel.

Adelaarsnevel bestaat misschien niet meer

De zuilen baden in het felle ultraviolette licht van clusters van jonge sterren die zich op enige afstand bevinden.

Door de ultravioletstraling en sterren­winden van de jonge sterren worden de zuilen langzaamaan weggeblazen. Wetenschappers vragen zich af of de zuilen van de Adelaarsnevel nog wel bestaan.

We weten het pas over 1000 jaar

De nevel is 7000 lichtjaar ver weg, dus we weten alleen maar hoe ze er 7000 jaar terug uitzagen.

Een enorme stofwolk in de buurt kan een schokgolf van een supernova zijn, die 6000 jaar geleden op de zuilen botste, en zo’n schokgolf kan de zuilen vernietigen, al hoeft dat niet.

Hoe dan ook, de botsing is pas over 1000 jaar vanaf de aarde te zien, als het licht ervan ons bereikt.

Sterrennevel

De zuilen van de Adelaarsnevel bevinden zich midden in de nevel.