Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Exoplaneet is naakte kern van een gasreus

Voor het eerst is er een planeet ontdekt die kan laten zien wat gasplaneten als Neptunus, Jupiter en Saturnus bevatten.

Mark Garlick/University of Warwick

Wetenschappers van de University of Warwick in Groot-Brittannië hebben een exoplaneet ontdekt die zijn weerga niet kent in ons eigen zonnestelsel. Het is geen typische rotsplaneet en ook geen gasplaneet, maar een soort combinatie.

De exoplaneet, TOI 849 b genaamd, draait om een zonachtige ster op 734 lichtjaar van de aarde. Hij staat zo dicht op zijn ster dat een jaar er maar 18 uur duurt, en aan het oppervlak is het 1500 °C.

De planeet is 3,5 keer zo groot als de aarde en heeft 39 keer de massa, dus de onderzoekers weten zeker dat hij uit gesteente bestaat.

Een pas ontdekte atmosfeerloze rotsplaneet staat zo dicht op zijn ster dat een jaar er maar 18 uur duurt.