Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tekenbeet

Nieuw middel is potentieel wapen tegen lyme

GOED NIEUWS IN CRISISTIJD: Na zes jaar onderzoek hebben wetenschappers een middel gevonden dat zelfs resistente Borrelia, de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt, kan doden. Dat is met name goed nieuws voor mensen die ondanks een behandeling met traditionele antibiotica langdurig klachten houden.

Elk jaar raken duizenden mensen besmet met de door teken overgedragen bacterie Borrelia burgdorferi, die de ziekte van Lyme veroorzaakt. En hoewel velen van hen er met behulp van traditionele antibiotica weer bovenop komen, slaat de behandeling bij naar schatting zo’n 20 procent niet aan.

Zij houden klachten als spierpijn en extreme vermoeidheid, die jaren of zelfs hun leven lang aanhouden.

Maar nu hebben wetenschappers van de Stanford University na zes jaar onderzoek een middel gevonden dat mensen die aan deze gevreesde ziekte lijden, hoop biedt.

Azlocilline doodt zelfs resistente Borrelia-bacteriën

Bij proeven op muizen bleek de antibioticasoort azlocilline namelijk bijzonder effectief te zijn tegen de Borrelia-bacterie. De azlocilline wist de bacterie te doden, ongeacht of het middel 7, 14 of 21 dagen na besmetting werd toegediend.

Bovendien werden bij een laboratoriumtest ook varianten van de bacterie gedood die resistent zijn tegen antibiotica. Dat kan een belangrijke stap zijn voor mensen die kampen met blijvende symptomen. Meerdere onderzoekers denken namelijk dat de resistente vormen van de bacterie er verantwoordelijk voor zijn dat de klachten van de ziekte permanent worden.

Onbehandeld kan de ziekte van Lyme in het ergste geval leiden tot verlammingsverschijnselen en ontstekingen in onder andere de hartspier, de hersenen en de zenuwen.

Azlocilline is al goedgekeurd door de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA. De onderzoekers zijn nu bezig azlocilline in pilvorm te maken, zodat het middel zo snel mogelijk klinisch kan worden getest op mensen.