ziekte niet eten top
Geneeskunde - Ziektes

Moet je wel of niet eten als je ziek bent?

Wat je moet doen om snel te herstellen, hangt er sterk van af wat je hebt: griep of bijvoorbeeld voedselvergiftiging. Soms is het het beste om het lichaam nieuwe voeding te geven, terwijl eten in andere situaties fataal kan zijn.

Je bent geveld door zweet, snot, hoest, koorts of misselijkheid. Je hebt geen eetlust meer, en de vraag is of je jezelf moet dwingen een hapje te eten om je beter te voelen.

Onderzoekers van de Yale University30972-2) hebben ontdekt dat wat je moet eten als je ziek bent er sterk van afhangt welke ziekte je hebt.

Eet je gezond

Het gaat erom of je last hebt van een virus (bijvoorbeeld griep of verkoudheid) of van een bacterie (bijvoorbeeld voedselvergiftiging, bronchitis of longontsteking).

Bij beide soorten ziekts zet het lichaam zijn gereedschap – het immuunsysteem – in om de infectie te bestrijden. Die strijd veroorzaakt de welbekende, vervelende symptomen van zowel griep als longontsteking.

De onderzoekers stelden muizen bloot aan een virus- of bacteriële infectie. Alle muizen verloren hun eetlust, maar het bleek dat muizen die met een virus waren besmet, moesten eten om snel over de infectie heen te komen.

Voor muizen met een bacteriële infectie was eten echter schadelijk.

Eet je dood

De muizen met een virusinfectie hadden glucose nodig om hun hersenen te beschermen tegen de ontsteking in het lichaam.

Muizen met een bacteriële infectie konden glucose echter beter vermijden. Als het lichaam geen suiker krijgt, gaat het namelijk vet verbranden. Daarbij komt de afvalstof keton vrij, die het lichaam helpt met de strijd tegen bacteriën.

Het onderzoek liet ook zien dat als deze 'ketonknop' werd geblokkeerd omdat de muizen toch glucose kregen, ze fatale epileptische aanvallen konden krijgen die werden veroorzaakt door schade aan de zenuwcellen.