Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Laboratorium van de dood

Met handschoenen en overdrukpakken aan doen microbiologen onderzoek naar ebola en andere virussen. Aan medewerkers worden strenge eisen gesteld, omdat één foutje fataal kan zijn.

Schnartendorff/RKI

Laboratorium kent strenge veiligheidseisen.

In Berlijn staat een zogeheten Biosafety level 4-laboratorium, het Robert Koch-instituut, waar de allerstrengste protocollen voor laboratoria van kracht zijn. In een sluis onderzoeken de medewerkers hun kleding op gebreken voordat ze aan de slag kunnen gaan.

Schnartendorff/RKI

Elk pak heeft een eigen luchtslang

Het laboratorium heeft zijn eigen lucht-, stroom- en watervoorziening die goed is beveiligd tegen stroomuitval en technische fouten. De onderdruk in het laboratorium zorgt ervoor dat lucht niet kan ontsnappen in geval van lekkage.

Schnartendorff/RKI

Virus zit in speciale cryotank

Virussen worden opgeslagen in een cryotank met vloeibare stikstof en een temperatuur van -160 graden. Bij zulke lage temperaturen kunnen enzymen of chemische processen de monsters niet aantasten nog voordat de onderzoekers ze kunnen gebruiken.

Gevaarlijk werk wordt gemonitord

Als er scalpels of injectiespuiten worden gebruikt, kijkt er altijd een collega mee. Afval en defecte gereedschappen gaan in de autoclaaf – een soort oven, waarin virussen door middel van stoom en druk worden vernietigd.

Killervirus onder de microscoop

De onderzoekers proberen bij het ebolavirus (hier op een ingekleurd microscoopbeeld) te ontdekken hoe het virus wordt overgedragen, welke dieren drager zijn van het virus en hoe lang virussen overleven op een neutraal oppervlak.

Cynthia Goldsmith/CDC

Drie lagen handschoenen bieden veiligheid

Cellen die zijn geïnfecteerd met een virus, worden onder de microscoop gelegd en op een scherm weergegeven, zodat de onderzoekers ze kunnen bestuderen. De knoppen en toetsen zijn extra groot, zodat de onderzoekers zelfs met drie lagen handschoenen nog gegevens kunnen invoeren.

Schnartendorff/RKI

Water en ontsmettingsmiddelen reinigen pakken

Voordat de onderzoekers het laboratorium mogen verlaten, moeten ze zes minuten lang onder een chemische douche staan. Zo worden eventuele virussen op de kleding gedood. Het douchewater wordt vervolgens opgewarmd en gesteriliseerd – net als al het andere afvalwater uit het laboratorium.

RKI