Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vaccins tegen kanker

Ze breken de afweer van kanker af, pantseren het immuunsysteem en veranderen dodelijke gezwellen in vaccinfabrieken. De vele nieuwe vaccins tegen kanker werken niet alleen preventief maar ruimen ook tumoren op, zodat de meest voorkomende vormen van kanker straks mogelijk verleden tijd zijn.

Steve Gschmeissner/Science Photo Library/Shutterstock

Een virusdeeltje landt tijdens de geslachtsdaad op een slijmvlies in de baarmoederhals van een vrouw – en de meest verbreide geslachtsziekte ter wereld is overgedragen. Meestal wordt het niet eens ontdekt, maar voor ruim 500.000 vrouwen wereldwijd leidt de HPV-infectie elk jaar tot de diagnose van baarmoederhalskanker en mogelijk een vroegtijdige dood.

Tot nu toe.

Australië verwacht dat in 2022 nog maar zes op de 100.000 vrouwen baarmoederhalskanker krijgen, dankzij vaccins. De dodelijke kankervorm zal dus zeldzaam worden en Australië kan het eerste land ter wereld zijn dat een vorm van kanker uitroeit.

Dit resultaat is te danken aan een goed vaccinatieprogramma voor meisjes en jongens met het vaccin Gardasil, dat voorkomt dat het kankerverwekkende HPV-virus voet aan de grond krijgt.

Maar het preventieve effect van vaccins is nog maar het begin. Maatvaccins en genetisch gemanipuleerde immuuncellen vechten ook tegen bestaande kankertumoren. De artsen hebben kennelijk iets gevonden wat kanker de baas kan zijn.

Kanker eist minder levens dan voorheen

Sinds kanker in 1988 in de EU een recordaantal levens eiste is het overlijdensrisico met ruim 25 procent verminderd door preventie, screening en een effectieve behandeling. Alleen al de laatste vijf jaar is de sterfte aan maagkanker bij mannen (rood), borstkanker bij vrouwen (blauw) en prostaatkanker bij mannen (geel) stevig gedaald.

• Darmkanker: daling

Door hygiëne daalt het aantal sterfgevallen door darmkanker (hoofdoordzaak: infectie) al 50 jaar. Beter voedsel versterkt het effect.

• Borstkanker: snel ontdekt

Vanaf eind jaren 1980 is borstkankeronderzoek standaard. Zo ontdekken artsen tumoren eerder en kunnen ze die behandelen voor ze zich uitzaaien.

• Prostaatkanker: behandeld

Artsen kunnen sinds de jaren 1990 via 3D-scans prostaatkanker lokaliseren en deze vervolgens effectief en precies verwijderen.

Aanval is de beste verdediging

De laatste 30 jaar is het aantal sterfgevallen door kanker in de EU 25 procent gedaald, onder meer door een betere behandeling. Maar bestraling en chemotherapie hebben het grote nadeel dat ze in hun aanval op de kanker ook gezonde cellen doden.

Kankervaccins zijn veel milder voor het lijf omdat ze niet de ziekte zelf bestrijden, maar het immuunsysteem versterken. Deze vorm van behandeling wordt om die reden immunotherapie genoemd.

Onderzoekers volgen al jaren hoe kanker het immuunsysteem voor de gek houdt. Het onderzoek wordt nu vertaald in injecties die gebruikmaken van gaten in de verdediging van de kanker of die de natuurlijke aanval van de immuuncellen versterken.

Door een infectie met HPV gaan de cellen zich in bepaalde gevallen sneller delen, waardoor ze de kans krijgen uit te groeien tot kankercellen in de baarmoederhals.

Het HPV-vaccin zit vol met kleine stukjes eiwit van HPV, die het immuunsysteem leren het virus te herkennen en aan te vallen voor het de kans krijgt de cellen van het slijmvlies in de baarmoederhals te infecteren.

In Australië krijgt wel 79 procent van de meisjes en 73 procent van de jongens het HPV-vaccin op school vóór ze 15 worden. Het hoge aandeel immune burgers maakt het het HPV-virus lastig.

Volgens onderzoekers zal in 2066 één op de 100.000 Australische vrouwen baarmoederhalskanker krijgen. Ter vergelijking: volgens een onderzoek uit 2016 is slechts 36 procent van de jonge vrouwen in Europa gevaccineerd.

In Afrika en Azië maar 1 procent, en jongens in nog mindere mate. Daarom zullen mensen nog jaren met HPV besmet worden en kanker aan de baarmoederhals, maar ook aan de anus en keel krijgen. Maar er is nóg een vaccin.

Einde aan baarmoederhalskanker

Vrouwen die al baarmoederhalskanker hebben, zijn nog niet ten dode opgeschreven.

Diane Harper, arts en hoogleraar aan de universiteit van Michigan, werkte mee aan een zogeheten therapeutisch vaccin, dat ziekten geneest.

Haar voorlopige resultaten duiden erop dat het immuunsysteem dankzij het vaccin twee keer zo goed is in het bestrijden van met HPV besmette cellen.

Getrainde killercellen doorboren kankergezwellen

De traditionele HPV-inenting is nutteloos als een HPV-virusdeeltje eenmaal een tumor in de baarmoederhals heeft gevormd. Een nieuw vaccin gebruikt de genen van het virus om het immuunsysteem naar de tumor te leiden, wat de overlevingskans verdubbelt.

Het vaccin met de wat uitdagende naam Tipapkinogen Sovacivec leert de soldaten van het immuunsysteem, de T-cellen, om kankercellen te herkennen die ontstaan zijn door een infectie met HPV.

Bij 129 ingeënte vrouwen was 24 procent van de celveranderingen in de baarmoederhals na een half jaar opgelost; bij een niet-ingeënte controlegroep was dit slechts 10 procent.

Diane Harper volgde de ogenschijnlijk genezen vrouwen twee jaar lang. Daarna was 76 procent van hen nog steeds vrij van celveranderingen, terwijl dit slechts voor 50 procent van de niet-ingeënte vrouwen gold.

DNA, de sleutel tot precisieaanval

Eerdere vaccins werken doordat de afweer details leert te herkennen, zoals een eiwit op de kankercel, en aanvalt als het dit eiwit opnieuw tegenkomt.

Maar als een eiwit bijvoorbeeld maandenlang in een kunstmatige vloeistof in een medicijnflesje heeft gezeten, gaat het uiteindelijk teloor en lijkt het niet meer genoeg op het eiwit van een kankercel.

Vaccins als het nieuwe HPV-vaccin gaan daarom nog dieper en zijn gebaseerd op het stukje DNA in de genen van de tumor die het eiwit produceren. DNA is stabieler en beter hanteerbaar dan eiwitten en daarom makkelijker om mee te werken.

Bovendien zorgen de zogenaamde DNA-vaccins ervoor dat de patiënt een meer natuurgetrouwe kopie van de kenmerken van de kankercellen vormt, zodat het immuunsysteem de tumor beter kan herkennen en aanvallen.

T-cellen kunnen met behulp van een vaccin tumoren in de baarmoederhals opruimen.