Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

spisesvampe, kræft, svampe, risiko,

Paddenstoelen verminderen risico op kanker

18 gram paddenstoelen per dag kan het risico op kanker met 45 procent verminderen, blijkt uit onderzoek.

Als jij je graag volpropt met champignons, is er goed nieuws.

In een grote studie concludeerden onderzoekers dat een regelmatige consumptie van paddenstoelen het risico op kanker aanzienlijk vermindert.

Door de gegevens van 19.500 kankerpatiënten van 1966 tot 2020 te analyseren, ontdekten ze dat mensen die dagelijks zo’n 18 gram paddenstoelen consumeren, 45 procent minder kans hebben om kanker te krijgen.

Paddenstoelen bevatten een belangrijke stof

Het beschermende effect zou te danken zijn aan ergothioneïne, een aminozuur dat in eetbare paddenstoelen zit.

Volgens de onderzoekers is de stof een goede antioxidant en celbeschermer, wat het spectaculaire resultaat vermoedelijk verklaart.

Paddenstoelen als shiitake, oesterzwam en eikhaas bevatten veel ergothioneïne, maar ook gewone witte champignons hebben een effect.

Grootste effect bij borstkanker

De onderzoekers keken ook naar verschillende soorten kanker en ontdekten dat paddenstoeleneters een nog lager risico hadden om bepaalde soorten kanker te ontwikkelen.

Zo hebben mensen die regelmatig paddenstoelen eten een aanzienlijk lager risico om borstkanker te krijgen, zo ontdekten de wetenschappers.