Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Onderzoekers willen gif naar kankercellen smokkelen

Onderzoekers hebben een nieuw wapen ontdekt om kanker te bestrijden: ze willen gif naar zieke cellen smokkelen met een pas ontdekte minibacterie.

Bacteriewetenschappers hebben een heel nieuw type cellen in kaart gebracht. Dit kan beslissend zijn in de strijd tegen kanker.

Als bacteriën zich delen, ontstaat er niet altijd een nieuwe, functionele bacterie.

Soms resulteert de deling slechts in een veel kleinere cel, waarin allerlei vitale mechanismen ontbreken.

De functie van deze minicellen was altijd een raadsel, maar mogelijk hebben Amerikaanse onderzoekers het antwoord gevonden.

Minicellen zijn kleine vuilniszakken

Zij onderzochten hoe coliforme bacteriën reageerden op aanvallen van antibiotica en wat er gebeurde met de eiwitten die het antibioticum vernietigde.

De wetenschappers volgden de eiwitten met behulp van fluorescerende markers onder de microscoop en ontdekten dat de defecte eiwitten naar de uiteinden van de coliformen werden vervoerd.

Daar werden ze verpakt in een minicel en de bacterie uit gewerkt. Minicellen vormen als het ware een soort vuilniszakjes, die de bacterie van kapotte eiwitten afhelpen.

Op de foto zie je hoe een colibacterie minicellen gebruikt om van zijn afval, defecte eiwitten, af te komen. Zo'n minicel is hier te zien als een groene vlek.