Kanker – wat is dat eigenlijk?

Wat is kanker, en hoe vinden we er definitief een middel tegen? De agressieve kankercellen zijn ons steeds een stap vóór – maar de onderzoekers staan op het punt ze in te halen.

© CLAUS LUNAU & SHUTTERSTOCK

Nu hebben we nieuwe kansen tegen kanker

Veelbelovende nieuwe behandelingen falen aan de lopende band in de strijd tegen kanker. De gemuteerde cellen van de agressieve ziekte zijn de wetenschap steeds een stap vóór. Maar gewapend met gemanipuleerde immuuncellen en kunstmatige intelligentie kunnen onderzoekers de kanker op zijn eigen terrein bestrijden.

28 februari 2018 door Johann Mar Gudbergsson & Christian Juul

Een veelbelovend geneesmiddel maakte in 1999 bij proefmuizen korte metten met tumoren.

De therapie, SPI-77, werkte beter da gewone chemotherapie en kende bovendien minder bijwerkingen. Al snel stak een farmaceutisch bedrijf hoopvol miljoenen in het testen van het middel op mensen, maar de proeven werden vlug weer gestaakt.

95% van nieuwe kankertherapieën wordt verworpen

SPI-77 bleek vrijwel geen effect te hebben en werd overboord gegooid.

Daarmee was de therapie hetzelfde lot beschoren als zo’n 95 procent van de nieuwe kankertherapieën die ieder jaar op mensen worden getest.

Zelfs de medicijnen die ten slotte worden goedgekeurd hebben vaak een beperkt effect. En medicijnen tegen andere klachten, zoals ontstekingen, hebben soms juist meer succes bij proeven op mensen.

Hoeveel mensen krijgen kanker?

Doordat kankercellen bijna alles kunnen omzeilen wat de wetenschappers bedenken aan wapens eist de ziekte jaarlijks meer dan 8 miljoen mensenlevens.

Per jaar worden er 14,1 miljoen nieuwe gevallen geregistreerd, wat in 2030 waarschijnlijk gestegen zal zijn tot 23,6 miljoen. De onderzoekers geven het echter nog lang niet op.

Ze hebben ontdekt wat de grootste hindernissen zijn op de weg naar nieuwe, baanbrekende therapieën en denken die definitief weg te kunnen werken.

Cellen doden hun eigen oorsprong

Iedere seconde werken de miljarden cellen van je lichaam keihard om je in leven te houden. Ze delen zich, maken verschillende eiwitten aan, communiceren met elkaar en doden zichzelf omwille van de groep.

Maar ondanks al die taken werkt de machinerie van het lichaam vaak verrassend goed. In ieder geval oppervlakkig gezien – want diep in de afzonderlijke cellen treden er aan de lopende band fouten op, die in de rest van het lichaam tot een wirwar van verdere misstanden kunnen leiden.

Als een cel zich deelt, kopieert hij zijn DNA en krijgen zijn dochtercellen elk een kopie. Maar juist dat kopiëren gaat vaak mis. Gelukkig heeft elke cel diverse werktuigen die de fouten herstellen zodra ze ontstaan.

Wat is kanker nou precies?

Kankercel – wat is kanker nou precies?

Kankercel en DNA-streng

Lees meer over de grootste uitdagingen van het kankeronderzoek – en de beste oplossingen – in Wetenschap in Beeld.

Maar wanneer chemische stoffen of straling van buitenaf fouten veroorzaken, kunnen de cellen die niet altijd rechtzetten. Het gevolg is dat de DNA-kopieën die de cel doorgeeft aan zijn nakomelingen, met fouten behept zijn. Die fouten noemen we mutaties.

De meeste fouten kunnen geen kwaad, maar soms treffen ze de genen die coderen voor belangrijke eiwitten. Mutaties kunnen het gedrag van eiwitten zodanig veranderen dat ze de cel dwingen zich ongebreideld te delen.

En als de beveiligingsmechanismen van de cel – eiwitten die de deling remmen – ook muteren, wordt de cel een kankercel.

Wat is een tumor?

Hij blijft zich delen tot hij een klomp cellen vormt, een tumor, die het orgaan waarin hij zich bevindt, kan aantasten. De ongebreidelde groei betekent ook dat de kankercellen nog meer fouten maken als ze zich delen.

Daarmee ontstaan er constant nieuwe mutaties en kunnen cellen alsmaar nieuwe vermogens krijgen, waardoor ze uit het oorspronkelijke orgaan kunnen breken om andere organen te bezetten.

Door de aanval van de agressieve cellen vallen de organen een voor een uit en sterft ten slotte het lichaam waarin de cellen zijn ontstaan.

Kanker bestaat al miljoenen jaren

Onderzoekers hebben sporen van gezwellen gevonden in 70 miljoen jaar oude botten van dinosaurussen en bij 120.000 jaar oude Neanderthalers, dus kanker is bepaald niets nieuws.

De oude Grieken gaven de ziekte 2600 jaar geleden zijn naam en zochten toen al zeker 1000 jaar naar een remedie.

De eerste therapie tegen borstkanker

En op hiërogliefen van 3600 jaar oud staat dat de Egyptenaren borstkanker probeerden te verwijderen met primitieve chirurgie.

De eerste moderne borstkankeroperatie werd in 1882 verricht door de Amerikaanse chirurg William Halsted. 14 jaar later kwam er een nieuwe technologie in de arena toen de Franse arts Victor Despeignes een tumor bestookte met röntgenstralen.

Al werkten de beide therapieën goed – die van Despeignes doodde 50 procent van de tumor –, ze waren nog lang niet afdoend. En ze waren ook niet ongevaarlijk. De onderzoekers ontdekten al snel dat röntgenstraling bijwerkingen had – waarvan kanker er één was.

Gifgas heeft een geneeskrachtig geheim

Ontwikkeling van chemotherapie tegen kanker

Slachtoffers van mosterdgas tijdens de Eerste Wereldoorlog hielpen wetenschappers
met het ontwikkelen van de eerste chemotherapie.

© UNIVERSAL HISTORY ARCHIVE/ GETTY IMAGES

Tijdens de Eerste Wereldoorlog dook er verrassend genoeg een heel nieuw wapen in de strijd tegen kanker op: mosterdgas.

Op het slagveld leidde dit gas tot zo’n 90.000 doden en meer dan een miljoen gewonden maar het kende een geneeskrachtig geheim. Toen de artsen overlevenden onderzochten, merkten ze dat de patiënten een ongewoon laag aantal witte bloedcellen in hun bloed hadden.

Enkele tientallen jaren later bracht deze ontdekking de wetenschappers Louis Goodman en Alfred Gilman uit de VS ertoe om het gas te testen op een patiënt met lymfeklierkanker – een type dat ontstaat in de witte bloedcellen van het lymfestelsel. Chirurgie en bestraling hadden bij deze patiënt niet geholpen, en de kankercellen bleven zich uitzaaien naar andere delen van het lichaam.

De eerste chemotherapie

Op 27 augustus 1942 kreeg de patiënt de eerste injectie met het actieve bestanddeel van mosterdgas, en tien dagen daarna waren al zijn gezwellen verdwenen.

Louis Goodman en Alfred Gilman hadden de eerste chemotherapie ontwikkeld, waarbij geen chirurgie of bestraling komt kijken maar waarbij chemische stoffen gebruikt worden om de cellen van de tumor te doden. De therapie werkte echter niet perfect.

De patiënt werd ernstig ziek van het middel, en een maand later keerde de kanker terug. Toen de artsen de therapie herhaalden, kon het lichaam van de patiënt de bijwerkingen niet meer aan, en korte tijd later stierf hij.

Behandeling van kanker

Chirurgie, bestraling en chemotherapie zijn nog altijd de meest ingezette therapieën bij kanker. Maar al zijn ze sinds de jaren 1940 sterk verbeterd, ze hebben dezelfde zwakke punten.

Chirurgie en bestraling krijgen de kanker er niet onder als er uitzaaiingen zijn. En al heeft chemotherapie het voordeel dat kankercellen in het hele lichaam getroffen worden, de bijwerkingen zijn zwaar, want ook gezonde cellen gaan eraan.

Medicijn wordt ingepakt

Behandeling van kanker

Yechezkel Barenholz en Alberto Gabizon ontwikkelden piepkleine bolletjes die medicijnen naar tumoren kunnen brengen.