Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geneeskunde - Kanker

DNA-robot verstikt gezwellen

Een nieuwe robot van DNA-strengen spoort kankergezwellen op en doodt ze door bloedpropjes te veroorzaken die de aanvoer van bloed afsnijden.

Kankergezwellen zijn afhankelijk van de aanvoer van bloed. Zonder bloed gaan ze dood. Onderzoekers van de Arizona State University, VS, en het National Center for Nanoscience and Technology, China, ontwikkelden een robot met een missie: verstik gezwellen door het bloed af te snijden.

De robot is gebouwd met behulp van een techniek waarmee DNA-strengen een door de onderzoekers gewenste structuur krijgen. In dit geval is er een buisvormige structuur ontstaan die het enzym trombine bevat.

Dit komt van nature in het lichaam voor en zorgt ervoor dat het bloed stolt, bijvoorbeeld om een wond te helen.

DNA-robotjes worden in de bloedbaan gespoten en stromen mee door het lichaam tot ze hun doelwit gevonden hebben. Kankercellen scheiden een eiwit uit dat niet voorkomt bij gezonde cellen: nucleoline.

3D-model van de DNA-robot.

Een nanorobot onder de microscoop. De trombinemoleculen zijn omcirkeld.

Robots zwemmen de bloedbaan in

Het DNA van de robots bindt zich aan nucleoline, en zodra dat gebeurd is, staan de robots hun trombine af.

Het enzym activeert de stoffen die het bloed doen stollen en creëert zo een bloedpropje dat de bloedtoevoer naar het kankergezwel blokkeert en het op die manier verstikt.

Eerste tests zijn veelbelovend

De wetenschappers hebben de robots met groot succes getest op muizen met kanker.

Na een etmaal hadden ze de gezwellen opgespoord en ontstonden de eerste bloedpropjes. Bij drie van de acht muizen verdwenen de gezwellen geheel.

Uit de proeven bleek dat de DNA-robots effectief zijn tegen borstkanker, longkanker, huidkanker en eierstokkanker.

Enzym maakt het bloed hard

De robot weet wanneer er een kankergezwel in de buurt is en hij zijn lading van het enzym trombine, dat het bloed doet stollen, kan loslaten.