Kankercellen delen zich

Bijna de helft van alle sterfgevallen door kanker is te voorkomen

Met name drie dingen moet je vermijden als je je risico op kanker wilt verkleinen. Dat stelt een nieuw onderzoek, dat een van de grootste in zijn soort is.

Wel 44 procent van alle kankergevallen wereldwijd wordt veroorzaakt door te voorkomen factoren als roken, verontreiniging en alcoholgebruik.

Dat blijkt uit een nieuwe, grote studie waarin onder andere Amerikaanse onderzoekers de cijfers voor kanker en sterfte in 204 gebieden op aarde hebben doorgespit.

Zo blijkt dat wel 4,5 miljoen sterfgevallen door kanker in 2019 te wijten waren aan te voorkomen factoren.

Roken, alcoholgebruik en een hoge BMI veroorzaken nog steeds veruit de meeste sterfgevallen wereldwijd, aldus de onderzoekers, die daarmee de bevindingen van een aantal kleinere studies bevestigen.

Over het onderzoek:

• De onderzoekers van de studie keken naar cijfers over risicofactoren en sterfte aan kanker uit 204 landen en streken op aarde.
  • En al is de studie een van de grondigste ooit, het precieze aantal sterfgevallen en kankergevallen wereldwijd is moeilijk te achterhalen, omdat niet alle landen die op dezelfde manier registreren.
  • De onderzoekers wijzen erop dat ze bepaalde te voorkomen risicofactoren, zoals blootstelling aan zonlicht en infecties met de bacterie helicobactor pylori, niet in de studie hebben meegenomen.

Dit zijn de 10 grootste risicofactoren

In de nieuwe studie, een van de grootste in zijn soort, keken de onderzoekers nauwkeurig naar de verbanden tussen 23 soorten kanker en 34 te voorkomen risicofactoren, zoals passief roken, weinig beweging en een dieet met weinig volkorenproducten.

Zo konden ze de 10 risicofactoren die in 2019 de meeste levens kostten, identificeren, rangschikken en vergelijken met de cijfers uit 2010.

Roken, alcohol en een hoog BMI gingen in beide jaren aan kop. En het aantal sterfgevallen door overgewicht neemt verreweg de grootste toename in de periode voor zijn rekening – vooral in lage-inkomenslanden.

Risicofactoren die de meeste sterfgevallen veroorzaken:

1 Roken
2 Alcoholgebruik
3 Hoge BMI
4 Onveilige seks
5 Hoog nuchter bloedsuikergehalte
6 Milieuverontreiniging
7 Beroepsmatige blootstelling aan asbest
8 Dieet met weinig volkorenproducten
9 Melkarm dieet
10 Passief roken

• De studie is gebaseerd op sterfgevallen door kanker in 2019.
  • Er zijn verschillen in de weging van risicofactoren door de onderzoekers.

Mannen bezetten de gevaarlijke eerste plaats

Kanker in de luchtpijp, bronchiën en longen staan bovenaan de lijst van te voorkomen soorten die de meeste levens eisen. Daarop volgen colon- en slokdarmkanker.

De onderzoekers ontdekten ook een groot verschil tussen de seksen. Terwijl 50,6 procent van alle sterfgevallen door kanker bij mannen in 2019 voorkomen had kunnen worden, was dat bij vrouwen 36,3 procent. De onderzoekers gaan niet in op de reden daarvan.

Maar andere deskundigen denken dat mannen en vrouwen om biologische redenen verschillend op risicofactoren kunnen reageren, of dat culturele gedragsverschillen een rol kunnen spelen.