Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Je genen maken je kwetsbaar voor COVID-19

Sinds de coronapandemie op gang kwam, heeft een groep genetisch onderzoekers de genen van patiënten nauwlettend in de gaten gehouden. De eerste onderzoeken laten zien dat je bloedgroep van invloed kan zijn op het ziekteverloop.

Een van de grootste raadsels van de pandemie is waarom sommige mensen doodziek worden na met het coronavirus te zijn besmet, terwijl anderen er nauwelijks iets van merken. Nu duidt onderzoek erop dat je genen invloed hebben op de ernst van de klachten.

In het kader van het grote internationale samenwerkingsproject COVID-19 Host Genetics Initiative bestuderen duizenden genenonderzoekers sinds februari de genen van besmette mensen. De eerste onderzoeksresultaten worden nu collegiaal getoetst.

De resultaten laten zien dat bepaalde gebieden in het genetisch materiaal van COVID-19-patiënten mogelijk een belangrijke rol spelen, zoals een gen dat je bloedgroep bepaalt.

Bloedgroep A verhoogt risico op ernstige klachten

De Duitse, Italiaanse en Spaanse artsen die het onderzoek uitvoerden, namen bloedmonsters af bij 1610 ernstige zieke COVID-19-patiënten die aan de beademing lagen. Aan die bloedmonsters onttrokken ze DNA, waarvan ze bepaalde delen nader bestudeerden.

De artsen zochten naar variaties in de DNA-code van deze patiënten die niet werden aangetroffen bij een controlegroep van gezonde mensen. De analyse bracht twee plekken, zogeheten loci, aan het licht waar het DNA afweek.

Mensen met bloedgroep A hebben meer kans om ernstig ziek te worden door COVID-19. Hoe dat komt is nog niet bekend.