Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geneeskunde - Ziektes

Gif van vogelbekdier moet diabetes behandelen

Ruim 420 miljoen mensen lijden aan diabetes. Maar een bijzonder hormoon in het gif van het vogelbekdier kan talloze mensenlevens redden, en voorkomt klachten van de ziekte.

De vrouwtjes leggen eieren en de mannetjes hebben een gifstekel aan hun poot.

Het vogelbekdier is een bijzonder zoogdier, en het kan ons wellicht verlossen van een van de meest voorkomende en gevaarlijkste levensstijlziekten die er zijn.

Australische wetenschappers hebben ontdekt dat het gif een krachtig wapen in de strijd tegen diabetes type 2 kan zijn, ook bekend als suikerziekte.

GLP-1 is de sleutel

Diabetespatiënten hebben een gebrek aan insuline. Ze produceren te weinig van dit hormoon en hebben er meer van nodig dan gezonde mensen.

Insuline wordt aangemaakt in de alvleesklier en bindt zich aan suikermoleculen, waarna die opgenomen kunnen worden door de lichaamscellen. Een ander hormoon, GLP-1, zorgt ervoor dat de alvleesklier aangezet wordt tot het produceren van insuline.

Maar GLP-1 wordt snel afgebroken door het lichaam, en bij diabetespatiënten is dat een probleem, want daardoor wordt er niet genoeg insuline aangemaakt.

Genezing door gif

Het vogelbekdier maakt net als mensen en andere zoogdieren in het darmstelsel GLP-1 en insuline aan, maar de wetenschappers hebben nu ontdekt dat het aparte dier ook GLP-1 door zijn gif mengt.

Het GLP-1 in het gif heeft een andere moleculaire structuur dan het hormoon dat in het darmstelsel van het vogelbekdier wordt aangemaakt. Daardoor wordt het veel minder snel afgebroken en kan het langer in het darmstelsel blijven. Dat stimuleert de insulineproductie.

Nu willen de wetenschappers het gif omzetten in een medicijn. Op termijn hopen ze een behandeling voor diabetes type 2 te kunnen ontwikkelen.