Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Killerbacterien
Geneeskunde - Ziektes

Beruchte dodelijke bacterie ontdekt in Europa

Arts slaat alarm: 'We kunnen te maken krijgen met onbehandelbare bacteriën.'

Een dodelijke bacterie, die zelfs simpele ontstekingen levensgevaarlijk kan maken, is in Europa opgedoken. Een deskundige noemt de situatie 'zeer verontrustend'.

Bacteriën met een nieuw gen dat ze potentieel resistent maakt voor alle antibiotica zijn aangetroffen bij iemand in Denemarken.

Zonder antibiotica hebben deze bacteriën vrij spel, en uiteindelijk kan zelfs een simpele infectie dodelijk zijn.

Deskundigen spreken van een onrustbarende ontwikkeling.

'Op termijn kunnen we te maken krijgen met bacteriën die zich niet laten behandelen,' aldus de arts Robert Leo Skov, het hoofd bacteriologie van het Deense SSI, een rijksinstituut voor onderzoek in de gezondheidszorg. Hij vervolgt:

'Een urineweginfectie kan overslaan naar het bloed. En zonder antibiotica kun je daaraan overlijden.'

De dodelijke bacteriën die nu in Europa zijn gevonden, stammen oorspronkelijk uit China.

Bacteriën verspreiden dodelijk gen

De nieuwe 'killerbacteriën' zijn ontdekt door een Chinees onderzoeksteam onder leiding van professor Jian-Hua Liu. De wetenschappers hebben onlangs de resultaten van hun onderzoek gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift The Lancet.

Het gen mcr-1 maakt de bacteriën resistent voor het antibioticum polymyxine. Dit middel wordt alleen gebruikt bij gevaarlijke bacteriën die resistent zijn voor andere soorten antibiotica.

Als je besmet raakt met de bacterie, staan de artsen dan ook machteloos.

Het gen bevindt zich in zogeheten plasmiden, wat het extra gevaarlijk maakt. Plasmiden zijn namelijk een soort mobiel DNA, dat de bacteriën eenvoudig kunnen kopiëren en op andere bacteriën overdragen.

Het team heeft al bewijs dat het gen is overgedragen van e. Coli – onder meer verantwoordelijk voor urineweginfecties – naar Klebsiella-bacteriën, die longontsteking veroorzaken.

Een op de vijf dieren draagt dodelijke bacteriën

De Chinese wetenschappers namen tussen 2011 en 2014 bacteriemonsters bij varkens uit verschillende provincies, en van varkens- en kippenvlees uit 30 markten en 27 supermarkten in de provincie Guangzhou.

Van de 804 dieren waren er 166 (21%) besmet met bacteriën met het mcr-1-gen, terwijl 78 (15%) van de 523 vleesmonsters de bacterie bevatten.

De onderzoekers analyseerden ook bacteriën van 1322 patiënten met een ontsteking in twee ziekenhuizen. 16 van hen, iets meer dan 1%, droegen de dodelijke bacteriën bij zich. En het aantal besmettingsgevallen nam elk jaar toe.