© Shutterstock
Geneeskunde - Alzheimer

Jeugdelixer moet alzheimer genezen

Onderzoekers hebben een stof ontdekt die wormen, vliegen en muizen jong houdt. Mogelijk kan de ontdekking leiden tot een medicijn tegen dementie.

Al eerder bleek dat de stof J147 bij muizen werkt als een waar jeugdelixer, dat diverse tekenen van ouderdom terugdraait.

Nu hebben onderzoekers ontdekt hoe de stof werkt en willen ze deze gaan testen op mensen. De hoop is dat het nieuwe middel onder meer alzheimer kan bestrijden, dat vermoedelijk de oorzaak is van 60 à 70 procent van de gevallen van dementie.

De ziekte van Alzheimer breekt de hersenen langzaam af. In de afbeelding zie je hoe normale hersenen (links) eruitzien in vergelijking met die van iemand met ernstige alzheimer (rechts).

© University of Queensland

Gifstoffen worden uit de cellen gehaald

J147 is een synthetische stof die in 2011 door een onderzoeksteam geleid door Dave Schubert van het Salk Institute in de VS werd ontwikkeld. Hetzelfde team bracht in kaart wat de stof met de cellen doet.

J147 beïnvloedt de mitochondriën, de energiecentrales van de cel. Om precies te zijn bindt de stof zich aan het eiwit ATP-synthase, dat een cruciale rol speelt bij de energieproductie van de cellen.

J147 beïnvloedt de activiteit van de ATP-synthase zodanig dat bepaalde gifstoffen die in oudere zenuwcellen worden aangetroffen, zich minder sterk ophopen. Het resultaat is dat de cellen jonger lijken dan ze zijn.

Wormen en vliegen blijven jong

Uit eerdere experimenten bleek al dat J147 tekenen van ouderdom tegengaat bij wormen en vliegen, en hetzelfde gebeurde bij muizen met alzheimer.

Muis met alzheimer

© Salk Institute

Behandelde muis

© Salk Institute

De dieren zien er niet alleen jonger en gezonder uit, de stof versterkt ook hun vermogen om nieuwe hersencellen te vormen en verbetert hun geheugen. De muizen onthielden bijvoorbeeld beter de snelste weg door een doolhof.

De nieuwe resultaten hebben de onderzoekers ervan overtuigd dat J147 een belangrijk middel tegen alzheimer bij mensen kan worden. Mogelijk werkt de stof ook tegen andere aandoeningen waarbij ouderdom een rol speelt, zoals parkinson.