Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Afgedankte cellen maken brein trager

Als oude hersencellen met pensioen gaan in plaats van af te sterven, kan dat dementie en veroudering tot gevolg hebben. In de cellen hoopt zich het schadelijke tau-eiwit op, wat tot een vicieuze cirkel met andere cellen leidt.

De Mayo Clinic in de VS heeft een oorzaak van dementie en mogelijk van veroudering in het algemeen gevonden: uitgediende hersencellen die niet afsterven maar ‘met pensioen’ gaan – dat houdt in dat ze zich niet meer delen en geen taken meer uitvoeren.

Muis met gemanipuleerd killergen leeft langer

De onderzoekers bestudeerden muizen die genetisch gemodificeerd waren om veel tau-eiwitten, een belangrijk teken van alzheimer, in hun hersencellen te verzamelen.

Bij sommige muizen werd een extra gen toegevoegd, dat hersencellen doodde zodra die zich niet meer deelden.

De muizen met het killergen leefden langer dan de andere en hoopten veel minder tau-eiwit op in de hersenen.

De foto toont een muizenbrein met grote (links) en kleine (rechts) ophopingen van het eiwit tau (rood). Muizen met veel ‘pensioencellen’ in hun hersenen hebben grote concentraties tau.