Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hiv-genezing
Geneeskunde - Aids

Doorbraak: nieuwe behandeling kan hiv genezen

Door de ziekte in drie stappen aan te pakken heeft een Brits onderzoeksteam vermoedelijk een genezing voor hiv ontwikkeld. Een 44-jarige man onderging de behandeling, en het gevreesde virus is niet meer aan te tonen in zijn lichaam.

36,7 miljoen mensen wereldwijd zijn besmet met hiv, maar nu gloort er hoop voor al deze mensen die het virus in zich dragen.

Een 44-jarige Britse man is onlangs – als eerste ooit – genezen. Hij is de eerste van 50 proefpersonen die het nieuwe type behandeling hebben ondergaan.

Kick and kill

Hiv valt een bepaald type T-cellen aan – CD4-cellen – die een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem vormen. De CD4-cellen lokaliseren een ziekte en vertellen de CD-8-cellen – de dodelijke T-cellen – waar de ziekte zich bevindt.

Maar doordat de CD4-cellen aangevallen worden, kunnen de killercellen het virus niet vinden. Bovendien komt een deel van de getroffen cellen in een sluimertoestand, waardoor het virus nog moeilijker te bestrijden is.

De nieuwe behandelmethode gaat de moeilijk op te sporen ziekte in drie stappen te lijf. De onderzoekers van het Britain's National Institute for Health Research spreken van een 'kick and kill-strategie'.

Slapende cellen worden gewekt

Bij de eerste stap wordt de patiënt behandeld met een retrovirus, dat ervoor zorgt dat de besmette cellen zich niet delen en de ziekte verder verspreiden.

Bij de tweede stap krijgt de patiënt een virus ingespoten dat het immuunsysteem versterkt en het in staat stelt om hiv op een effectievere manier te bestrijden.

Als laatste krijgt de patiënt vorinostat – een geneesmiddel dat de besmette cellen uit hun sluimertoestand wekt en het versterkte immuunsysteem aanzet tot het opsporen en opruimen van de ziekte.

Ondanks de eerste positieve resultaten zijn de wetenschappers terughoudend en spreken ze nog niet van een genezing, want ze kennen de langetermijnprognose nog niet.