© National Institutes of Health (NIH) / Creative Commons
Geneeskunde

Trilhaartjes bepalen je gewicht

Trilhaartjes of cilia op onze zenuwcellen helpen om de eetlust te reguleren.

We wisten al langer dat er kleine trilhaartjes of cilia op de zenuwcellen groeien. De functie ervan was echter onduidelijk. Een nieuw onderzoek werpt licht op het raadsel.

Onderzoekers van de University of California in de VS, die met zenuwcellen experimenteerden in petrischaaltjes, denken dat de haartjes verband houden met het eiwit MC4R, dat een rol speelt bij obesitas.

Zwaar overgewicht kan het resultaat zijn

Uit eerdere onderzoeken bleek dat mutaties op het gen dat voor dit eiwit codeert tot ernstige obesitas kunnen leiden. Het eiwit zit in trilhaartjes op zenuwcellen die de eetlust reguleren.

De gemuteerde varianten van het eiwit kunnen de haartjes echter niet bereiken. In de cilia werkt MC4R samen met het eiwit ADCY3, dat eveneens invloed heeft op de eetlust.

Als de onderzoekers de twee eiwitten bij elkaar vandaan hielden, kregen hun proefmuizen overgewicht.