Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Toekomstig stressvaccin zit mogelijk in de grond

Amerikaanse wetenschappers hebben een vetmolecuul ontdekt dat het lichaam immuun maakt voor stress. Het molecuul zit in een grondbacterie, en de ontdekking brengt de wetenschap een stuk dichter bij een vaccin.

De wereldgezondheidsorganisatie WHO spreekt van een van de grootste epidemieën van de 21e eeuw, en jaarlijks gaan er wereldwijd miljoenen arbeidsdagen door verloren.

Werkgerelateerde stress en de ziekten die ermee gepaard kunnen gaan vormen een enorme belasting voor de zorg en de maatschappij.

Stresshormonen als cortisol en adrenaline laten de amygdala, de alarmcentrale van de hersenen, overuren maken en beïnvloeden de hartslag, de bestrijding van ontstekingen en nog veel meer.

En nu hebben wetenschappers van de Amerikaanse University of Colorado at Boulder mogelijk eindelijk een oplossing gevonden – onder de grond.

Bacterie bevat het recept

Uit een onderzoek uit 2017 blijkt dat een vrij algemene grondbacterie, Mycobacterium vaccae genaamd, stress en depressiviteit bij muizen tegengaat.

Bij het onderzoek werd de bacterie geïnjecteerd bij muizen, waarna de proefdieren werden blootgesteld aan stress. De wetenschappers stelden vast dat de bacterie ‘PTSD-achtige symptomen’ en andere stressreacties als ontsteking minder hevig maakte.

De onderzoekers registreerden ook dat de muizen die waren behandeld met de bacterie minder angstig reageerden toen ze opnieuw aan dezelfde stressvolle omstandigheden werden blootgesteld.

Vaccin voor stressvolle beroepen

Tot nu toe konden ze er niet de vinger op leggen hoe het komt dat de bacterie de muizen minder gevoelig voor stress maakt, maar uit een nieuw onderzoek blijkt dat een bepaald vetzuur uit de bacterie (10(z)-hexadecenoic acid) voor het effect verantwoordelijk is.

Volgens de wetenschappers bindt het vetzuur zich aan speciale signaalreceptoren op lichaamscellen, de zogeheten PPAR-receptoren, die zo de processen blokkeren die onder meer tot ontstekingen leiden.

Nu willen de onderzoekers deze kennis gebruiken om een stressvaccin te ontwikkelen voor bijvoorbeeld soldaten en anderen met een bijzonder stressvol beroep.

Meer over bacteriën die de wereld gaan redden