resistente og ikkeresistente bakterier

Nu weten we hoe bacteriën zich weren

Experimenten tonen aan hoe resistente bacteriën hun niet-resistente soortgenoten helpen met het bestrijden van antibiotica. De ontdekking kan leiden tot betere wapens tegen de weerbarstige microben.

Christian Lesterlin/Inserm & Mikkel Juul jensen

Wanneer bacteriën worden aangevallen door onze antibiotica, lanceren ze een ongekend afweermechanisme dat hun de tijd geeft om resistent te worden.

Dit blijkt uit experimenten van de universiteit van Lyon in Frankrijk.

De onderzoekers bekeken hoe een mengeling van resistente en niet-resistente colibacteriën reageerde op blootstelling aan het antibioticum tetracycline.

Bacteriën helpen elkaar

Zoals verwacht konden de resistente bacteriën overleven, dankzij een speciaal eiwit dat het antibioticum door de celwand wegpompt.

Dat eiwit misten de niet-resistente bacteriën, maar zij activeerden een ander eiwit, dat als een multitool fungeert.

Omdat het niet op tetracycline is gericht, werkte het niet zo goed, maar toch wist het een gedeelte van het antibioticum weg te pompen.

Noodpomp geeft bacteriën tijd om te overleven

Een niet-resistente bacterie kan de eerste aanval van een antibioticum lang genoeg overleven om resistente genen te ontvangen van een andere bacterie.

Dat eiwit, AcrAB-TolC geheten, kan de bacteriën dus in leven houden totdat ze genen van de resistente bacteriën hebben ontvangen.

En dat was precies wat er gebeurde. De resistente bacteriën gaven het gen dat het speciale eiwit tegen tetracycline vormt, door aan de niet-resistente bacteriën.

Kijk hier hoe bacteriën elkaar helpen:

Als de onderzoekers iets tegen de multitool AcrAB-TolC ontwikkelen, kunnen ze voorkomen dat de bacteriën hun resistentie doorgeven.