Close-up van neus

Nieuwe ontdekking: Neusbacteriën kunnen alzheimer geven

Een heel gewone neusbacterie kan binnen een paar dagen je hersenen aantasten en het risico op alzheimer verhogen, zo denken onderzoekers. Ze willen ingrijpen met een vaccin.

Zeker 55 miljoen mensen lijden wereldwijd aan dementie – de zevende doodsoorzaak.

De laatste jaren hebben verschillende studies aangetoond dat tandvleesontsteking en zelfs virusinfecties de hersencellen kunnen aantasten en het risico kunnen verhogen op alzheimer, dat tot 70% van alle vormen van dementie uitmaakt.

Een nieuw onderzoek toont aan dat bacteriën uit de neus ook tot de hersenen kunnen doordringen en daar een kettingreactie op gang kunnen brengen die tot de slopende aandoening leidt.

Bacteriën reizen via zenuwen

De nieuwe boosdoener is een redelijk gewone chlamydiabacterie, die verschillende infecties van de luchtwegen veroorzaakt.

Af en toe belandt hij in de hersenen, en in hun proeven brachten de onderzoekers de route in kaart die de bacterie aflegt van de slijmvliezen in de neus tot achter de beschermende barrière van de hersenen.

Bij muizen konden ze volgen hoe de bacterie, C. pneumoniae, in slechts 72 uur door de zenuwbanen in de neus kruipt en doordringt tot de reukzenuw in de voorhersenen.

Een microscoopbeeld van de reukzenuw bij muizen. De bacterie Chlamydia pneumoniae (groen) infecteert hersencellen (blauw) en veroorzaakt een opeenhoping van het eiwit bèta-amyloïd (rood).

© Griffith University

Klontjes beschadigen zenuwcellen

Van hieruit kunnen ze de rest van het brein bereiken, en daar binnen enkele dagen een ravage aanrichten.

In het lab observeerden de onderzoekers hoe het eiwit bèta-amyloïd zich ophoopt tussen de hersencellen, een kenmerk van alzheimer.

Ze konden ook volgen hoe de bacterie vanuit de reukzenuw de cellen infecteert waaruit het steunweefsel van de hersenen is opgebouwd – zogeheten gliacellen.

De steuncellen vormen meer dan de helft van de hersenen en beschermen normaliter tegen bacteriën. Maar als de steuncellen eenmaal met C. pneumoniae geïnfecteerd zijn, helpen ze juist de bacterie om de rest van de hersenen aan te vallen en te verslinden.