Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nieuwe methode moet radiotherapie nauwkeuriger maken

Bestraling treft tumoren het best als patiënten hun adem inhouden, en nu hebben wetenschappers een methode ontwikkeld waarmee ze dat zo lang mogelijk leren doen.

Ademhalingsoefeningen kunnen volgens Britse onderzoekers het effect van een bestraling tegen kanker vergroten, want hoe stiller de patiënt ligt, hoe nauwkeuriger de behandeling is.

Bij een bestraling ligt de patiënt in een accelerator die de straling nauwkeurig richt op de tumoren in het lichaam.

Bestraling wordt nauwkeuriger

Door de apparatuur in meerdere hoeken op een tumor te richten, zorgen artsen ervoor dat het gezwel de maximale dosis straling krijgt, terwijl de gezonde cellen in de omgeving ontzien worden.

Dit kan alleen als de patiënt stil ligt. Vooral bij gezwellen in de borst of buikholte is het gunstig wanneer de patiënt tijdens de behandeling langdurig zijn adem inhoudt.

De straling kan een gezwel nauwkeuriger raken als de patiënt zijn adem inhoudt.