Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Geneeskunde - Medische technologie

Vrouw met kanker ingevroren

In China is voor het eerst een vrouw gekoeld tot 196 graden onder nul in vloeibare stikstof. Wetenschappers hopen haar te kunnen ontdooien als longkanker te genezen is.

2000 liter vloeibare stikstof vormt het graf van de Chinese Zhan Wenlia. Ze is de eerste in haar land die wetenschappers toestemming heeft gegeven haar lichaam in te vriezen.

Ze hoopte dat de wetenschap op een dag zo ver gevorderd is dat ze tot leven gewekt kan worden en dat de longkanker die haar fataal is geworden te genezen is.

Hersenen leven door

Zhan is niet de enige. Een paar honderd Amerikanen hebben hun lichaam al laten opslaan in vloeibare stikstof, maar geen van hen is vooralsnog tot leven gewekt.

Deze ‘cryoconservering’ is gebaseerd op het gegeven dat de enzymen die ons lichaam na de dood afbreken inactief zijn bij zeer lage temperaturen.

Bedrijven die de procedure aanbieden, proberen de cellen van de organen zo snel mogelijk te koelen, nog voordat het ontbindingsproces begint.

Zodra het hart niet meer klopt, beginnen de cryotechnici de hersencellen van zuurstof te voorzien om te voorkomen dat ze afsterven. De hersenen kunnen nog een paar minuten actief zijn nadat het hart is gestopt.

Cellen kunnen uit elkaar vallen

Cryotechnici spuiten een chemische cocktail van conserveringsmiddelen in de aderen. Stoffen als glycerol zorgen ervoor dat er geen ijskristallen ontstaan in de organen.

Lichamen worden niet zonder meer in de vloeibare stikstof gedompeld, anders zou het vocht in de cellen bevriezen en uitzetten, waardoor de cellen zouden barsten.

Eerst wordt het lichaam, dat gevuld is met beschermende chemicaliën, gekoeld tot circa 130 graden onder nul. Vervolgens laten de cryotechnici het – met het hoofd omlaag – in een enorme metalen tank met vloeibare stikstof zakken.

Het duurde 55 uur om de cellen in het lichaam van Zhan te koelen tot -196 °C, de temperatuur waarbij ze nu opgeslagen ligt.