Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Creative Commons
Geneeskunde - Medische technologie

Slakkenslijm lijmt je wonden

Binnenkort kunnen artsen je wonden dichtlijmen met een product dat is afgekeken van slakkenslijm. Als artsen tijdens operaties en acute ingrepen bloedingen efficiënt kunnen stelpen, worden er levens gered.

Als je je tijdens het koken in je vinger snijdt, kun je het helen van de wond in de toekomst bevorderen dankzij slakkenslijm.

Wetenschappers van Harvard keken met een scheef oog naar de natuur en ontwikkelden een wondlijm die op huid en ander biologisch weefsel toegepast kan worden. Ze lieten zich inspireren door de bruine wegslak, die prima blijft plakken aan een vochtig oppervlak.

Slijm kan bloedingen stelpen

Artsen en chirurgen hebben moeite om dingen te laten plakken aan een vochtig oppervlak en gebruiken op dit moment middelen met een stof die ook in superlijm voorkomt: cyanoacrylaat.

Dat is giftig voor het organisme en kan een allergische reactie opwekken, wat grote gevolgen kan hebben tijdens operaties en acute ingrepen.

Wegslakken kunnen zo goed grip hebben doordat hun slijm positief geladen eiwitten bevat die zich binden aan de negatief geladen elektronen in de ondergrond waar ze op zitten.

De onderzoekers wisten het slakkenslijm na te bootsen met een reeks positief geladen polymeren. Door die op een gelei aan te brengen ontstond er een soort pleister voor een vochtige ondergrond, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden om bloedingen te stelpen.

Niet giftig

Eerst plakten ze varkenshuid aan elkaar, wat goed lukte. Vervolgens toonden de onderzoekers aan dat ze een bloeding in een varkenshart konden stoppen en voerden ze operaties uit op muizen met diepe sneden in de lever. Alle dieren overleefden het doordat hun wonden waren verzegeld met de slakkenpleister.

Anders dan bestaande superlijm is de wondlijm van de wetenschappers van Harvard niet giftig voor menselijke cellen. Nu willen ze producten ontwikkelen die op mensen getest kunnen worden.