Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Chip vindt erfelijke ziekten in paar minuten

Een draagbaar apparaatje kan in de toekomst veel sneller en goedkoper op zieke genen scannen dan op dit moment mogelijk is.

Onderzoekers aan de University of California in de VS hebben een bio-elektronische chip uitgevonden die binnen enkele minuten zieke genen kan opsporen. Deze chip combineert de elektrische eigenschappen van de stof grafeen met CRISPR, een techniek waarmee genen in organismen kunnen worden geplaatst.

CRISPR gebruikt daarvoor het schaarmolecuul Cas9, dat de sequentie in DNA kan herkennen die ervoor zorgt dat een gen niet werkt. Daarvoor geven de onderzoekers Cas9 een stukje gids-RNA mee dat past bij de sequentie die ze zoeken.

Elektroden registreren zieke genen

De biochip bestaat uit een laagje grafeen dat is verbonden met twee elektroden, die continu de elektrische weerstand in het materiaal meten. Op het grafeen ligt een laag Cas9-moleculen die zijn ontworpen om een bepaald ziek gen op te sporen.

Op basis van één DNA-monster kan een nieuwe biochip genen voor o.a. sikkelcelanemie en de ziekte van Duchenne opsporen.