Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

In recordtijd hebben wetenschappers een genetisch vaccin tegen zika ontwikkeld.

© Nacho Doce/Reuters/Scanpix
Geneeskunde - Medicijnen

Nieuw vaccin tegen zika

Door het zikavirus werden duizenden kinderen geboren met een hersenafwijking. En het virus blijft zich verspreiden. Nu hebben wetenschappers een revolutionair vaccin ontwikkeld om het tegen te houden.

In 2015 merkten de artsen op kraamklinieken in Brazilië een enorme toename van baby's die geboren werden met een misvormd hoofd. Ze hadden toen nog geen idee dat het om een explosieve uitbraak van het zikavirus ging, een ziekte die wordt overgedragen door steekmuggen.

Inmiddels zijn er alleen in Brazilië al bijna 5000 kinderen geboren met te kleine hersenen en heeft het virus zich verspreid naar meer dan 70 andere landen. Als zwangere vrouwen geïnfecteerd raken, kan het virus zelfs dodelijk zijn.

Wetenschappers ontwikkelen vaccin in recordtijd

Maar terwijl het zikavirus zich in een razend tempo verspreidde, besloten de beste wetenschappers ter wereld om het koste wat kost tegen te houden. In recordtijd ontwikkelden ze een nieuw vaccin dat heel goed lijkt te werken.

Wetenschappers hebben een zogenoemd DNA-vaccin ontwikkeld; een vaccin dat ervoor zorgt dat het lichaam dezelfde eiwitten produceert als er aan de buitenkant van het zikavirus zitten. Zodra het immuunsysteem deze zika-eiwitten tegenkomt, begint het doelgericht antistoffen te produceren die heel snel kunnen worden ingezet als het lichaam later besmet wordt met het echte virus.

Apen werden immuun voor zika

Wetenschappers hebben hun nieuwe vaccin getest op 18 resusapen. Acht weken na de injectie met het vaccin was 94 procent van de apen immuun voor zika.

Op dit moment wordt het vaccin getest op vrijwillige proefpersonen in de Amerikaanse staten Maryland en Georgia – en als het even effectief is bij mensen, betekent dat het einde van zika.