Bedrijf verkoopt bloed van tieners aan ouderen
Een firma uit San Francisco is gestart met een controversiële proef. Het bedrijf verkoopt bloed van jonge mensen om aan te tonen dat jong bloed je jong maakt. Onderzoekers zijn kritisch over het experiment.

Het bedrijf Ambrosia verkoopt bloed van jonge mensen aan oudere mensen.
Het Amerikaanse bedrijf Ambrosia biedt sinds kort bloed van tieners te koop aan. Tot nog toe hebben 600 mensen zich aangemeld.
Het doel is om oudere mensen een shot jeugd te geven via het bloed van jonge mensen.
De proef wordt volledig gecontroleerd door het bedrijf zelf, dat gegevens van de proefpersonen wil verzamelen om het effect van het bloed te kunnen meten.
Ambrosia wil bij elke klant voorafgaand en een maand na de behandeling verschillende biomarkers met betrekking tot veroudering meten. Voor de behandeling moet de klant 8000 dollar (circa 6700 euro) neertellen.
Het bloed is afkomstig van bloedbanken en de bloedlichaampjes zijn eruit gehaald, zodat alleen het plasma nog over is. Op die manier hoeven de donor en de proefpersoon niet dezelfde bloedgroep te hebben.
Idee is afkomstig van Stanford
De onderneming is opgericht door de 32-jarige arts Jesse Karmazin. Zijn idee komt voort uit een onderzoek van Stanford uit 2014, waarin wordt aangetoond dat jong bloed positieve effecten heeft.
De onderzoekers ontdekten dat oude muizen die bloedplasma kregen van jonge muizen het beter deden bij een ruimtelijke geheugentest dan oude muizen die bloed kregen van leeftijdgenoten.
Ambrosia wil deze proef nu nabootsen bij mensen.
Stanford bekritiseert het experiment
Een aantal onderzoekers heeft zich echter kritisch uitgelaten over het bedrijf, onder meer omdat er geen controlegroep wordt gebruikt en de proefpersonen het experiment zelf financieren – een manier om de regels voor klinische tests van de Amerikaanse autoriteiten op het gebied van de gezondheidszorg te omzeilen.
Zelfs een van de neurologen achter het oorspronkelijke Stanford-onderzoek,Tony Wyss-Coray, uit kritiek.