Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bacterie kan miljoenen levens redden

Een nog onbekende grondbacterie die in Noord-Ierland is ontdekt, is mogelijk een nieuw wapen tegen een van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid: multiresistente bacteriën.

Multiresistente bacteriën zijn een van de grootste bedreigingen voor de gezondheid ter wereld. Uit berekeningen blijkt dat ze tot 2050 alleen al in Europa 1,3 miljoen levens zullen kosten. Maar er komt hulp uit onverwachte hoek.

Een internationaal onderzoeksteam heeft in het noorden van Ierland in de bodem een onbekende bacterie aangetroffen die multiresistente bacteriën kan helpen bestrijden.

Medicijn uit de de oudheid

De onderzoekers gingen af op lokale geschriften en overleveringen over Keltische priesters die in de oudheid diverse aandoeningen, van kiespijn tot infecties, behandelden door in een doek verpakte aarde op de pijnlijke plek te drukken.

Het team bestudeerde diverse soorten grond uit het gebied, zowel zure veengrond als basische grond van grasvlakten. In de basische grond ontdekte het de bacterie, die in het laboratorium werd blootgesteld aan een aantal andere bacteriën. Daaruit bleek dat de bacterie de groei van diverse multiresistente soorten kon stoppen.

Uit proeven blijkt dat de recent ontdekte bacterie (donkere cirkel) gifstoffen vormt die MRSA verdringen (lichte cirkel geeft MRSA-vrij gebied aan met daaromheen MRSA-bacteriën).