Nærbillede af sort labrador

Zo oud is jouw hond in mensenjaren

Het is een fabeltje dat je de leeftijd van je hond in mensenjaren kunt uitrekenen door met zeven te vermenigvuldigen. Nu hebben wetenschappers met behulp van zogeheten epigenetica een formule opgesteld waarmee je de mensenleeftijd van je hond kunt bepalen.

‘Hoe oud is mijn hond in mensenjaren?’

Veel hondenbezitters willen graag weten hoe oud hun harige metgezel is, uitgedrukt in mensenjaren.

Volgens een oude vuistregel kun je de leeftijd van je hond gewoon met zeven jaar vermenigvuldigen. Maar dat is een broodje-aapverhaal.

Nu hebben Amerikaanse onderzoekers echter een formule opgesteld die is gebaseerd op genetisch onderzoek en die een wetenschappelijk gefundeerde leeftijd in mensenjaren oplevert.

De formule luidt: mensenjaren = 16 * ln(hondenjaren) + 31

Hieronder lees je welk onderzoek eraan ten grondslag ligt en hoe je de formule gebruikt om de mensenleeftijd van jouw hond te bepalen.

Epigenetica toont ware mensenleeftijd van honden

Om de mensenleeftijd van onze trouwe viervoeters te bepalen, hebben de onderzoekers gebruikgemaakt van epigenetica, een onderzoeksgebied binnen de genetica dat zich bezighoudt met veranderingen in bepaalde chemische processen van ons DNA.

Deze chemische processen worden methyleringen genoemd, en er kunnen het hele leven lang veranderingen optreden onder invloed van externe factoren als voeding of stress.

Veranderingen in de methylering worden echter ook beïnvloed door leeftijd, en wetenschappers kunnen daarom de leeftijd van cellen bepalen door de chemische structuren te analyseren.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat bepaalde diersoorten, waaronder honden, ook leeftijdsgebonden methyleringen kennen. Zo konden de onderzoekers deze techniek gebruiken om te bepalen hoe oud een hond is in mensenjaren.

Labrador retrievers leverden data

De wetenschappers onderzochten bloedmonsters van 104 labrador retrievers met een leeftijdsspanne van 16 jaar.

Ze kozen ervoor om het bij één ras te houden omdat de genetische gelijkheid de kans biedt de factoren te vinden die leeftijdsgerelateerd zijn. Dat betekent wel dat een onderzoek naar andere rassen een ander resultaat kan opleveren.

De bloedmonsters van de honden werden vergeleken met eerder epigenetisch onderzoek van mensen tussen de 1 en de 103 jaar.

Uit de resultaten bleek dat de methyleringen bij honden en mensen punten van overeenkomst vertoonden. Zo kwam een acht weken oude pup overeen met een baby van negen maanden, terwijl de gemiddelde levensduur van honden van 12 jaar gelijkgesteld kon worden aan de 72 jaar van de mens.

Bij jonge en volwassen honden namen de onderzoekers een toegenomen methylering waar ten opzichte van mensen van dezelfde leeftijd, en ze wijzen er dan ook op dat de leeftijdsverhouding tussen mens en hond in deze periode een kwestie van gissen is.

Bruine labrador in de natuur

Aan de hand van de labrador retriever werd een epigenetisch profiel van honden opgesteld, waarmee hondenjaren in mensenjaren kunnen worden omgezet.