Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Søhest

Het zeepaardje is de beste vader ter wereld

Met vaderdag zetten we onze lieve, fijne vaders in het zonnetje. Maar zelfs de meest opofferingsgezinde mensenvaders halen het niet bij een zeepaardpappa.

Op vaderdag, dit jaar op 21 juni, zetten we onze lieve, fijne vaders in het zonnetje. Maar zelfs de mensenvaders die altijd aan hun kinderen denken en alles voor hen over hebben, halen het in de verste verte niet bij pappa zeepaard.

Pappa baart 2000 jongen

Bij zeepaardjes worden de jongen gedragen en gebaard door het mannetje.

Het vrouwtje dropt haar eitjes in de broedzak van het mannetje, waarna hij tot 2000 jongen draagt tijdens de 10 tot 25 dagen lange zwangerschap.

Dit eindigt in een geboorte waarbij de kleine zeepaardjes massaal uit hun pappa wegschieten. Het ziet er spectaculair uit, en de moeders onder ons weten dat dit geen eitje is.

Zoek je nog een vaderdagcadeau? Geef je vader een abonnement op /#tegoedbon voor? Wetenschap in Beeld

Fantastische video: Zo worden zeepaardjes geboren

Mannetje gaat ervandoor

De zuigelingenzorg die het zeepaardmannetje eropna houdt, is ongekend in de natuur. De meeste mannetjesdieren laten het grootbrengen van de jongen aan de moeders over, zodat ze er zelf weer op uit kunnen trekken om nog meer nakomelingen te verwekken.

En jammer genoeg voor de vrouwtjes komt het maar al te vaak voor dat mannetjes ervandoor gaan zodra er jongen op komst zijn.

Pappa broedt, mamma doet zich tegoed

Maar er zijn meer dieren die best een vaderdagcadeau zouden verdienen.

Het mannetje van de Australische thermometervogel bouwt bijvoorbeeld een gigantische broedhoop van rotte bladeren met een laag zand erover, waar het vrouwtje haar eieren in kan leggen. Hij is wel acht tot tien maanden per jaar met die composthoop in de weer. De rottende planten geven de eieren warmte, maar dat wil niet zeggen dat pappa zijn handen ervan af kan trekken – hij moet voortdurend de temperatuur bijstellen door meer zand op de hoop te gooien of er wat van af te halen.

De geelkopkaakvis broedt de eitjes uit in zijn bek. Terwijl ze groeien, kan hij niet eten. Maar hij is en blijft een mannetje, dus als er een nieuw, aantrekkelijk vrouwtje langskomt, gebeurt het wel dat hij de hele boel doorslikt en weer aan het paren slaat.

Kikkers en padden passen goed op hun kleintjes en graven geulen voor ze, zodat ze steeds water hebben om in rond te zwemmen. De Afrikaanse stierkikker laat de eitjes zelfs groeien in zijn keelzak. Als ze uitkomen, geeft hij eens flink over, en voilà, hij is pappa.

En de keizerspinguïn staat twee maanden op het koude, winderige zuidpoolijs om een ei op zijn zwemvliezen uit te broeden, terwijl het vrouwtje lekker aan de vette vis zit.

Het perfecte vaderdagcadeau

Zoek jij nog een cadeau voor de vaderdag van JOUW vader? Wetenschap in Beeld is het perfecte vaderdagcadeau! Geef hem 6 nummers voor maar € 19,95.