Zorg voor jongen bracht witte haai succes

Voor het eerst is een prehistorische ‘crèche’ ontdekt, waar witte haaien miljoenen jaren geleden hun jongen grootbrachten.

De witte haai is ’s werelds grootste roofvis en jaagt zijn prooien én mensen die zich in zijn leefgebied wagen de stuipen op het lijf.

Maar als soort is hij kwetsbaar. Als het bestand daalt, duurt het herstel lang, want een vrouwtje krijg maar zo’n 10 jongen per keer, en die jongen zijn pas rond hun 33e levensjaar geslachtsrijp.

Crèche op laag water

De moeder zorgt wel uitstekend voor haar kroost. De jongen worden grootgebracht in een soort crèches op laag water, waar oudere haaien ze beschermen tegen roofdieren.

Er zijn her en der wel eerder van deze crèches gevonden, maar nu is er voor het eerst een ontdekt die miljoenen jaren oud is.

2 à 5 miljoen jaar oude tanden die zijn gevonden bij Coquimbo in Chili laten zien dat de witte haai hier zijn jongen grootbracht.

© Jaime Villafañia/Juergen Kriwet

Onderzoekers van de universiteit van Wenen in Oostenrijk vonden de plek door bij Zuid-Amerika gevonden haaientanden te bestuderen.

Tanden zijn enige aanwijzing

Omdat haaien kraakbeenvissen zijn, blijven alleen tanden bewaard als fossielen. En uit het formaat daarvan konden de wetenschappers afleiden dat er in een bepaald gebied bij de kust van Chili, Coquimbo, 2 tot 5 miljoen jaar geleden een haaiencrèche was.

Een volwassen witte haai is angstaanjagend, maar zijn jongen worden soms gegeten door andere roofvissen.

Hier vonden de onderzoekers bijna uitsluitend tanden van zeer kleine witte haaien. Uit vondsten op andere plaatsen blijkt dat de witte haai vrijwel langs de hele westkust voorkwam, maar daar ging het om tieners of volwassen en geslachtsrijpe individuen.

Temperatuur geeft de doorslag

De prehistorische crèche toont aan dat de witte haai zijn 16 miljoenjarig bestaan als soort vooral te danken heeft aan de bijzondere manier waarop hij voor zijn jongen zorgt.

3 feiten over de witte haai

Grootte: Bij de witte haai worden vrouwtjes het grootst: tot 6 meter. Mannetjes worden zo’n 4 meter lang.
Levensduur: De haai kan de 70 halen. Daarmee is hij een van de langst levende kraakbeenvissen.
Verspreiding: De witte haai komt voor in water van 12 tot 24 °C en heeft de meeste haaienaanvallen op mensen op zijn geweten.

Volgens de onderzoekers bepaalt de watertemperatuur waar de haaien hun jongen grootbrengen. Daarom is het belangrijk om geschikte plaatsen te beschermen – vooral als de zeespiegel stijgt door de opwarming van de aarde.