Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

ghost shark
Dieren - Haaien

Zeldzame spookhaai voor het eerst gefilmd

Voor het eerst zijn onderzoekers erin geslaagd een zeldzame spookhaai van de soort 'chimaera' te filmen in zijn natuurlijke omgeving, op een paar kilometer diepte in het donkerste deel van de zee.

Zijn ogen zijn doods en wittig, en zijn huid lijkt op iets wat een seriemoordenaar heeft stukgereten en weer met een grove naald aan elkaar heeft genaaid.

En dit gaat niet over een personage in een angstaanjagende thriller, want hij heeft met fictie niets van doen.

De spitsneuzige blauwe chimaera, die ook bekendstaat als een van de spookhaaien, leeft op bijna 3 kilometer diepte onder de zeespiegel en is zo zeldzaam dat hij nog nooit met een camera is vastgelegd.

Maar daar is nu verandering in gebracht, dankzij een onderzoeksteam van het Monterey Bay Aquarium Research Institute in de VS.

Bij toeval ontdekt

In het filmpje kun je het dier zien dat volgens de wetenschappers een spitsneuzige blauwe chimaera is.

In het kader van een andere expeditie doken wetenschappers met een onderzeeër naar bijna twee kilometer diepte in de oceaan bij de kust van Californië.

En hier dook de spitsneuzige blauwe chimaera verrassend genoeg op voor de lens, al was hij tot dan toe alleen waargenomen in het zuidwesten van de Stille Oceaan rond Australië en Nieuw-Zeeland, en dat dan alleen in de vorm van DNA-sporen in visnetten.

Lees hier nog veel meer over haaien in de Noordzee.

Ouder dan de dinosaurussen

MBARI

De soort chimaera bestaat al bijna 400 miljoen jaar – dus lang voordat er dinosaurussen op aarde rondliepen.

Maar door zijn geïsoleerde bestaan in de donkere diepzee met al zijn kraters, waar het zonlicht nooit doordringt, weten de onderzoekers nog maar weinig over dit opvallende wezen.

De onderzoekers hebben DNA-monsters van de pas ontdekte spookhaai nodig om met 100% zekerheid te kunnen zeggen onder welke soort hij valt.