Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Megalodon top
Dieren - Haaien

Onderzoekers ontdekken nieuwe prehistorische monsterhaai

De doodenge oerhaai megalodon had een nog onbekende neef. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoeksteam na de vondst van enorme tanden op allerlei plekken ter wereld.

Een reuzenlocomotief met een bek vol slagersmessen die de oceanen afstruint, eeuwig op jacht naar vers bloed.

De oerhaai megalodon, de grootste haai die ooit op aarde heeft bestaan, wordt vaak gebruikt als het ultieme schrikbeeld.

En nu heeft een internationaal onderzoeksteam van onder meer de DePaul University in Chicago een nog onbekende prehistorische neef van de beruchte killermachine ontdekt, aan de hand van elementen van een indrukwekkend gebit.

Tanden op meerdere plekken gevonden

De prehistorische tanden zijn gevonden in Californië, North Carolina, Peru en Japan. Foto: Kenshu Shimada.

De tanden zijn op vier verschillende plekken op aarde gevonden en behoorden volgens de onderzoekers toe aan oerhaaien met de naam Megalolamna paradoxodon.

De meeste tanden zijn 4,5 centimeter lang. Aan de hand daarvan hebben de onderzoekers de grootte van de haai zelf berekend op 3,7 tot 7,2 meter.

Gemaakt om te moorden

10 snelle feiten over de megalodon

En al haalde hij het niet helemaal bij de beruchte megalodon, die net zoveel zou hebben gewogen als 18 volwassen mannetjesolifanten bij elkaar, je kon volgens de onderzoekers toch maar beter met een grote boog om de M. paradoxodon heen zwemmen toen hij zo'n 20 miljoen jaar geleden de oceanen bevolkte.

In het wetenschappelijke tijdschrift Historical Biology beschrijven ze hoe de voortanden van de haai waren gemaakt om zijn prooi aan flarden te scheuren, terwijl de tanden verder naar achteren het vlees sneden.

Volgens de onderzoekers stonden er vooral middelgrote vissen en andere haaien op zijn menu.