Haai jaagt met alle zintuigen
Dieren - Haaien

Haai jaagt met alle zintuigen

Haaien gebruiken al hun zintuigen als ze achter een prooi aan zitten. Tot voor kort was het nog een raadsel hoe ze hun maaltijd weten te lokaliseren en te onopgemerkt te naderen.

Haaien hebben gevoelige zintuigen

Haaien zijn angstaanjagende roofdieren, maar hoe ze precies een prooi lokaliseren en weten te naderen, was tot voor kort nog een raadsel.

Onderzoekers van de University of South Florida in de VS zijn tijdens een studie van zes jaar echter achter het geheim gekomen. De wetenschappers bestudeerden drie soorten, de zwartpunthaai, kaphamerhaai en verpleegsterhaai, die elk in een eigen aquarium zaten.

Uit het onderzoek bleek dat de dieren in de verschillende stadia van de jacht hun fijngevoelige zintuigen weten af te wisselen, en dat die techniek voor elke soort hetzelfde is.

Haaien jagen ook met afgeschermde zintuigen

Op de lange afstand gebruiken de haaien hun neus. Als ze dichter bij de prooi zijn, gebruiken ze hun ogen en hun tastzin – met hun zij kunnen ze drukveranderingen aanvoelen. In de laatste etappe van de jacht benutten ze hun elektrische zintuig, zodat ze het prooidier nauwkeurig te lijf kunnen gaan.

Als deel van de studie schermden de onderzoekers een of meer zintuigen van de haaien af, bijvoorbeeld door hun snuit met isolatiemateriaal af te plakken om het elektrische zintuig te blokkeren. Daarop zetten de dieren meestal gewoon een ander stel zintuigen in.