Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Giant ibis, truede fugl, natur
Dieren - Vogels

Bioloog wijst meest bedreigde vogels ter wereld aan

Een vogel die niet kan vliegen en een condor ter grootte van een klein sportvliegtuig staan hoog op de lijst van de meest bedreigde vogelsoorten ter wereld.

Genetische gegevens bieden uitkomst

Op basis van genetische gegevens zocht een internationaal onderzoeksteam uit welke vogels in evolutionair opzicht bijzonder – dus buitenbeentjes – zijn én wereldwijd bedreigd worden.

Alle 9993 vogelsoorten in de wereld zijn betrokken bij het project, dat laat zien dat Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland het meest hun best doen om unieke soorten te beschermen.

Niet alle soorten zijn te redden

‘We kunnen niet alle soorten behouden. Daarom moeten we ons vooral richten op de echt onvervangbare soorten,’ benadrukt bioloog Arne Mooers, de drijvende kracht achter de lijst, waaraan zeven jaar gewerkt is.

De vogels in de top 100 zijn afkomstig uit meer dan 170 landen.

Boven aan de lijst

1. Reuzenibis: Met nog circa 200 volwassen vogels in leven wordt de ruim een meter grote reuzenibis sterk bedreigd.

2. Dwergnachtzwaluw: De Nieuw-Caledonische variant van deze soort is in 1998 voor het laatst in het wild gezien. De vogel meet 30 centimeter.

3. Californische condor: Met een spanwijdte van bijna drie meter is hij zo groot als een sportvliegtuigje. Er zijn er momenteel nog 435 in leven.

4. Kakapo: De kakapo is met zijn 64 centimeter lengte de grootste papegaai ter wereld. Op dit moment zijn er nog 125 exemplaren van de soort in leven.

5. Kagoe: Er zijn nog een paar honderd kagoes op het eiland Nieuw- Caledonië in de Stille Oceaan. De vogel lijkt op een meeuw maar kan niet vliegen.