Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Spin geeft zijn jongen melk

Normaal leven spinnen van insecten, maar uit onderzoek blijkt dat één spinnensoort ook melk produceert voor zijn nageslacht.

Zoogdieren staan erom bekend dat ze hun jongen met melk grootbrengen. Maar we zijn niet de enigen.

Chinese biologen hebben ontdekt dat een springspin met de naam Toxeus magnus een vloeistof afscheidt waarvan de jongen in de eerste 20 dagen leven.

De soort is al sinds 1933 bekend, maar pas nu is deze bijzondere eigenschap aan het licht gekomen.

Zelfs als de spinnetjes al zelfstandig jagen, keren ze regelmatig terug naar het nest voor een slokje moedermelk.

© Zhanqi Chen et al.

De spin leeft van kleine insecten zoals fruitvliegjes, en hij brengt zijn jongen groot in een klein nest dat hij bijvoorbeeld aan de onderkant van een blad weeft.

In het laboratorium zagen de onderzoekers dat het vrouwtje het nest verlaat om te jagen, maar dat ze geen prooien mee naar huis neemt om met haar kroost te delen.

In het nest bewaart ze in plaats daarvan kleine melkachtige druppels uit de onderkant van haar achterlijf, die de spinnetjes kunnen drinken. Als de jongen groter zijn, drinken ze de melk rechtstreeks bij hun moeder.

Meer eiwit dan in koemelk

De wetenschappers onderzochten de melk eens goed en ontdekten dat deze dezelfde bestanddelen bevat als melk van zoogdieren. Eén milliliter bevat twee milligram suiker, vijf milligram vet en 124 milligram eiwit. De melk is dus vier keer zo rijk aan eiwitten als koemelk.

De onderzoekers deden een proef waaruit bleek dat de kleine spinnetjes binnen 10 dagen doodgaan als ze geen moedermelk krijgen.

En nog verbazingwekkender: zelfs als de jongen na 20 dagen zelf het nest verlaten om te jagen, keren ze nog drie weken terug voor moedermelk.

Het is vrij ongebruikelijk dat spinnen zo lang elkaars gezelschap tolereren, zelfs als het broertjes en zusjes zijn.

Spinnen leven over het algemeen alleen, en er zijn maar zo’n 120 soorten van de 48.000 bekend die langer dan drie weken het gezelschap van soortgenoten accepteren.