Leger gemuteerde muggen roeit eigen soort uit

Een wat paradoxale tactiek beheerst de muggenpopulatie door enorme zwermen muggen in de natuur vrij te laten.

750 miljoen muggen worden volgens plan in de staat Florida in de VS uitgezet om de populatie in toom te houden. De losgelaten insecten krijgen namelijk een genetisch wapen mee dat het voortplantingsvermogen van de hele muggenpopulatie tempert.

Zo hopen de autoriteiten het risico op door muggen overgebrachte ziekten, zoals het zikavirus, dengue, chikungunya en gele koorts, te verlagen.

De mutantmuggen worden vanaf 2021 gedurende twee jaar ingezet in de genetische oorlog.

Muggenlarven met het speciale killergen zijn van gewone larven te onderscheiden doordat ze oplichten. Tijdens de mutatie hebben ze een bepaalde opsporingsstof meegekregen.

© Oxitec

Genetische fout remt muggenvoortplanting

Stijgende temperaturen en waterstanden creëren nieuwe leefgebieden voor muggen, die hun virusziekten daarmee naar nieuwe contreien verspreiden.

Onderzoekers ontwikkelen daarom genetisch gemodificeerd ongedierte dat zelf de eigen soort uitroeit, zonder andere soorten schade te berokkenen.

Het bedrijf Oxitec aan Oxford University teelt bijvoorbeeld mannetjesmuggen van de soort Aedes Aegypti. Met behulp van een toegebrachte genetische fout sterven de muggen voordat ze volgroeid zijn, maar dan hebben ze hun dodelijke genen al in de natuur verspreid door te paren.

3 stappen – Zo doden weeffoutjes de muggen van binnenuit:

Bij de jonge muggen leidt de fout ertoe dat de vrouwtjes – de enige die bloed zuigen – sterven voordat ze zich tot mug verpoppen. De gemodificeerde mannetjes, die alleen nectar zuigen en dus geen risico voor de mens vormen, leven precies lang genoeg om de genetische fouten te kunnen doorgeven.

Het eindresultaat is dat er al met al minder muggen zijn en dat het risico op de verspreiding van ziekten daardoor afneemt.

96% van de muggensoort kan sterven

In zo’n tien jaar tijd hebben de onderzoekers gemuteerde muggen in de natuur uitgezet, met wisselend succes. De laatste Braziliaanse experimenten uit 2019 doodden tot 96 procent van de ongewenste muggensoort.

Miljoenen muggen uitgezet in de natuur